Els ambients d’educació infantil

Com bé ja sabeu, l’any passat vam iniciar-nos en el treball per ambients. Estem convençuts de fer aquest treball, ja que creiem que amb els ambients afavorim l’inclusió.
Però, què són exactament els ambients?
Els ambients són espais preparats pels mestres, amb gran quantitat de materials i amb un entorn acollidor que permet que els infants puguin construir els seus propis aprenentatges a través del joc, l’experimentació, el treball cooperatiu, la construcció i la socioconstrucció.
Els ambients són entorns estimulants on els infants es poden moure lliurement, escollir i desenvolupar-se d’una forma natural en relació als seus interessos i motivacions. Són espais que respecten la diversitat i que tenen en compte en tot moment el ritme individual de cada infant.
Què ens permeten els ambients?
D’aquesta manera permetem el respecte envers l’Infant, l’autonomia que necessiten per satisfer les seves autèntiques necessitats i també prendre decisions sense la directivitat de l’adult.
Propicien la construcció del coneixement individual i compartit, de les habilitats i les capacitats pròpies de l’edat a l’entorn dels següents eixos:
– Aprendre a ser i actuar d’una manera més autònoma.
– Aprendre a pensar i comunicar
– Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
– Aprendre a conviure i habitar el món.
Poden experimentar els diferents usos i funcions dels llenguatges en un ambient favorable i acollidor; on observar, escoltar, parlar, expressar, comunicar, interpretar, representar i crear.
Com organitzem els ambients?
Creem diferents ambients d’aprenentatge on el contingut de cadascun d’ells està en relació a cercar la motivació i l’experimentació dels nostres alumnes. Les activitats contemplen que el professorat i l’alumnat gaudeixin, comparteixin, experimentin, observin, treballin, creixin….. Els grups de treball son heterogenis, barrejant alumnes de diferents nivells (P3, P4 i P5) i la flexibilitat, davant dels ritmes d’aprenentatge entre d’altres factors, serà la base principal de l’organització escolar pel que fa a espais , recursos personals i materials.
Quins ambients tenim?
Tot sona (llenguatge musical i expressió corporal)
Experimentació (pensament científic)
Raonem (llenguatge matemàtic)
Petits artistes (creació a partir de les arts plàstiques)
Obrador (creació artística a partir del volum)
Expressió (llenguatge verbal)
Arquitecte (construccions)
Joc simbòlic (imitació de rols del nostre entorn proper)
Més endavant farem explicació més concreta de cadascun dels ambients. Però de moment us deixem un tastet d’imatges de com treballem als diferents ambients.