QUÈ PASSA QUAN POSEM EL PAPER AMB AIGUA?

Un dia una Sirena va portar un vaixell de paper i ens vam preguntar si flotaria al posar-lo en aigua. Vam adonar-nos-en que el vaixell s’enfonsava i el paper es trencava i es desfeia. La sorpresa la vam tenir quan vam tornar de les vacances de Nadal: “el paper s’ha enganxat”.
Aleshores ens vam fer la següent pregunta: Què ha passat? “s’ha enganxat el paper a la safata”, “s’ha desfet amb l’aigua i s’ha enganxat com si tingués cola”, “el paper s’ha posat d’un altre color”, “s’ha enganxat sol”, “les coses no es fan soles”, “s’ha eixugat”, “ha sigut el radiador”, “han passat molts dies” i “l’aigua i el paper s’ajunten i s’eixuguen”. Van sortir moltes idees però ens vam adonar que no ho havíem vist perquè estàvem de vacances, vam acordar portar papers de casa i buscar-ne de l’escola per poder fer un experiment i veure què passava.
Quan ja vam tenir suficients papers ens vam posar per grups i  vam començar l’experiment: escollim quina quantitat d’aigua volem posar-hi i l’aboquem en el plat amb els papers.
Observem en gran grup i en estones d’espais, els primer i el segon dia observem tot això: “es fan bombolles al paper”, “està una mica trencat per l’aigua”, “el paper brillant flota, els altres no”, “si l’agafem es trenca perquè l’aigua fa que es trenqui”, “s’ha assecat però encara té una mica d’aigua”,  “un paper s’ha trencat perquè ha estat molta estona (a l’aigua)”, “dos papers ja no tenen aigua”, “el paper daurat està arrugat”. Arriba el cap de setmana i abans de marxar pensem com estaran els papers dilluns ”s’hauran assecat”, “no tindran aigua” i “estaran trencats”. Quan tornem del cap de setmana: “alguns tenen poca aigua i els altres molta”, “el radiador ha fet que s’eixuguin”, “si el posem el costat (del radiador) s’eixugarà abans”
Al principi només els  vam observar però mica en mica els vam començar a manipular i vam adonar-nos que: “el paper té aigua a dins com l’esponja”, “està dur”, “és trenca”, “la goma eva no es trenca ni s’arruga”.
Passat un dies ens vam trobar que “s’han assecat tots els papers” i ens vam reunir totes les sirenes per compartir tot allò que hem observat i que ara ja sabem: “el paper es desfà amb l’aigua” “el paper s’arruga amb l’aigua”, “l’aigua s’ha assecat amb la calor del radiador”, “han passat molts dies i s’han assecat”, “el paper s’ha endurit”, “el color ha canviat una mica” i “la goma eva no és paper i no ha canviat”.

Imatges