Normes d’Organització i Funcionament del Centre en l’àmbit digitat (NOFC)

Coordinador/a digital (punt  2  NOFC: òrgans unipersonals de coordinació)

El Coordinador digital vetlla pel bon ús dels dispositius digitals de l’escola, així com per la coherència i la continuïtat de les activitats que es realitzen, a nivell TAC, al llarg de l’educació infantil i primària.
El/la nomena el director i el cap d’estudis. El seu nomenament abastarà, com a màxim, fins la data de la fi del mandat del director/a.

Les funcions del/la coordinador/a d’informàtica són:

● Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre, en coordinació amb els serveis de manteniment
preventiu i d’assistència tècnica.
● Proposar a l’equip directiu, els criteris per a la utilització i l’optimització dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.
● Assessorar el professorat en la utilització educativa de programes i equipaments informàtics en les diverses àrees del currículum i orientar-lo
sobre la seva formació permanent en aquest tema.
● Aquelles altres que el director/a del centre li encomani en relació amb els recursos informàtics i telemàtics i que li pugui atribuir el Departament
d’Ensenyament.

Coordinador/a digital (punt  5.2  NOFC: coordinadors Digital/Riscos laborals/Lic)

● Liderar el desenvolupament del Pla d’Estratègia Digital del Centre.
● Comunicar les incidències informàtiques a l’equip directiu i obrir incidències
al SAU.
● Resoldre dubtes tècnics i de formació relacionats amb eines digitals i aparells informàtics.
● Donar d’alta els correus dels alumnes i mestres amb el domini @escolallagut.cat
● Proporcionar el codi i contrasenya de la impresora KONICA del Departament als mestres per poder imprimir i fer fotocòpies.
● Fer les comandes de Tòner la impresora KONICA.
● Fer comandes de fotocòpies al SAU.
● Executar les tasques d’administrador de la web de l’escola.
● Coordinar i planificar les accions del Tècnic informàtic del Departament al centre.
● Revisar, corregir i actualitzar les dades del portal indic (inventari digital de centre)

Comissió Digital  (punt  5.1  NOFC: comissions Digital/Verda/Festes)

● Actualitzar i revisar el Pla EDC (Estratègia Digital de Centre) el qual ha d’establir unes directrius clares per assegurar la competència digital de l’alumnat, la integració curricular, la inclusió digital i la innovació metodològica.
● Col·laborar en l’actualització i manteniment dels dispositius del centre.
● Desenvolupar la programació digital del centre.
● Instal·lar programes i aplicacions als dispositius del centre.
● Mantenir actualitzat l’inventari i el repartiment de dispositius a les aules.
● Informar als cicles dels acords i punts tractats a cada trobada de la comissió digital.
● Recollir informació sobre incidències, demandes i propostes de millora.

Us del material en espais comuns (punt  2.1  NOFC: Els espais comuns/normes generals)

● Caldrà tenir cura del material en tots els àmbits.

● En el cas de generar-se danys a les instal·lacions, mobiliari o material específic dels espais comuns, caldrà donar part als responsables de l’espai
corresponent, i als òrgans de govern per tal que es determinin les mesures oportunes.

● L’últim mestre de l’aula al final de la jornada escolar, es responsabilitza d’apagar els ordinadors de la classe, tenir cura de la càrrega dels portàtils, chromebooks o tablets, supervisant els armaris carregadors si estan dotats d’aquests.
● El projector s’ha d’apagar quan es deixa de fer servir per allargar les hores de vida d’aquest  i per estalvi energètic.
● Els mestres es fan responsables de mantenir els dispositius de l’aula ben guardats i carregats per fer-ne ús quan sigui necessari.

Correu electrònic (punt 3 NOFC: atenció famílies i comunicació)

Criteris d’ús
El correu corporatiu de l’escola de Sant Pere Pescador (@escolallagut.cat) és una eina de treball professional per la comunicació entre pares i mestres , i mestres i alumnes.

El correu queda escrit i pot ser utilitzat posteriorment amb intencions diverses. Per tant ens pot servir com protecció que sustenti alguna actuació nostra o també per denunciar algun fet. Per tant cal pensar bé, donar-nos temps o consultar a direcció si cal, el contingut i la forma dels correus.

Posar en coneixement de direcció les queixes rellevants. Es buscarà conjuntament la forma de vehicular-les.

No generar un gran nombre de mails sense fi sobre opinions o retrets no abusar d’aquesta comunicació.

Cal pensar si utilitzar el correu electrònic, el telèfon o l’entrevista personal en casos de temes delicats, que requereixin moltes matisacions o interacció amb els receptors. Recordem-nos que el 70% de la comunicació interpersonal està basada en el llenguatge corporal i es podem malinterpretar missatges desconeixent-ne la càrrega emocional. Aquesta reflexió va en els dos sentits, tant pels mails que rebem com pels que enviem.

Utilitzeu altres mecanismes quan hi ha una comunicació urgent, ja que els missatges urgents no asseguren la lectura immediata pel destinatari.

No reenvieu correus d’altres persones si no en teniu el permís o no és una informació molt estandaritzada i útil. S’ha de fer saber a direcció la proposta d’ enviaments massius de mails.

Un cop autoritzat un mail massiu, posem les adreces amb còpia oculta (Cco) per protegir-ne les dades.

 Estil: pautes de redacció i parts del correu Com a criteri general, escriurem en català.
Mai hi tractarem qüestions personals.
Si hem de respondre un e-mail que ens han enviat, és millor deixar copiat el text que ens han enviat com a referència. Sempre especificarem l’assumpte.
Organitzarem el text amb paràgrafs breus i amb la informació necessària.
El registre entre mestres i pares ha de ser correcte i proper, sense encarcaraments ni familiaritats excessives. Hem de ser amables i disculpar-nos
si cal, però tampoc hem de perdre la dignitat o ser servils.
El registre entre mestres i alumnes ha de ser proper i càlid, però correcte i formal.
Som models d’adults propers, però adults, no col·legues.

Abans d’enviar un missatge, cal revisar els errors d’ortografia, morfosintaxi i de
marcatge.

Pàgina Web articles (punt 4 NOFC)

La pàgina web esdevé també un mitjà important de comunicació amb les famílies.
– Les fotografies i reculls de les activitats realitzades: Procurem que siguin representatives del grup.
– Articles a la web: Cada curs ha de penjar un mínim d’un article al trimestre.
– Les imatges de la portada han de ser generals i de cap alumne/a en concret.
– Els articles que porten inserides imatges dels alumnes de cara estaran protegits amb contrasenya. Per tal de visualitzar-les caldrà introduir la
contrasenya; Les famílies estan assabentades de la contrasenya.

 Llistes de difusió de l’escola pel canal de WhatsApp (Punt 5 NOFC)

● L’escola gestionarà un canal de WhatsApp per comunicar-se amb les famílies.
● En aquest canal les famílies rebran comunicacions diverses: avisos, recordatoris, imprevistos, fotografies,… que afectin a tots els alumnes, al grup
classe o de manera individual.
● Per fer l’enviament de missatges de forma col·lectiva el centre utilitzarà sempre el format d’enviament per “llista de difusió” de WhatsApp.
● Els pares podran utilitzar aquest canal per donar avisos i comunicats curts. En cap cas substituirà l’entrevista amb el tutor ni la feina de seguiment del seu fill que farà amb el seu mestre personalment.
● El canal del Whatsapp estarà operatiu en horari escolar, mai fora d’hora lectiu, llevat de situacions excepcionals o emergències.
● No es pot donar mai per informat al centre si no hi ha una resposta confirmant que s’ha rebut la comunicació.

Autoritzacions penjades a la web de l’escola

Autoritzacions Escola

Actualització de dades
Administració de paracetamol
Recollida de l’alumnat i/o sortida de l’escola
Ús de serveis i recursos digitals a internet per treballar a l’aula
Drets d’imatge
Declaració responsable (covid-19)

Autoritzacions AFA

Cessió de dades personals
Administració de paracetamol
Autorització a tercers per recollir el menú per emportar en
cas de confinament

Ús de dispositius digitals (pàg 81 NOFC)

TAULETES, CHROMEBOOKS I PORTÀTILS WINDOWS
Propietat
Les tauletes tàctils, chromebooks i portàtils windows són propietat de l’escola. L’alumne n’és usufructuari i responsable del seu manteniment. El tutor/a és el responsable de supervisar-ho i mantenir els dispositius carregats.
En cas de pèrdua o trencament n’haurà de respondre l’usufructuari (per tant, la família de l’alumne).

Incidències

En cas que no funcionin correctament  l’alumne avisarà al seu/seva mestre/a per poder-ne fer una revisió ràpida i intentar resoldre el problema. En cas d’incidència cal avisar el Coordinador Digital.

Etiquetatge i vetlla

Les tauletes, chromebooks i portàtils hauran de ser etiquetades. A Cicle Superior i Cicle Mitjà cada alumne/a utilitza el seu propi dispositiu.
L’escola disposa d’un armari per guardar les tauletes tàctils, on es deixaran mentre l’alumnat estigui fora de l’aula durant l’horari lectiu.
El tutor/a és el responsable de tenir un espai a l’aula destinat a guardar els dispositius.
L’alumne, si s’escau, perquè així ho ha indicat el/la seu/seva tutor/a, se l’endurà a casa en finalitzar la jornada escolar.

Normativa d’ús

Aquests dispositius són eines de treball. Per no dificultar el seu funcionament diari a l’aula, és important que els programes que s’hi instal·lin no
facin disminuir la seva rendibilitat.

Si un alumne fa un mal ús dels dispositius, (hi juga entre classes, entra aplicacions no indicades pel professorat, fa fotografies o vídeos, etc.), es tindrà en compte en la nota d’actitud i es podran prendre algunes mesures disciplinàries.
A banda de tenir cura dels dispositius, s’hauran de respectar les dels altres companys i companyes a fi que no tinguin cap anomalia ni incident. En aquest cas, també es podran prendre algunes mesures.

Els dispositius dels alumnes només podran ser utilitzats quan el professorat ho autoritzi i amb les aplicacions que indiqui.
Es faran servir fulls o llibretes (segons el curs i les indicacions del professorat) per a prendre apunts, fer activitats, esquemes, resums…Els dispositius digitals són una eina que s’utilitzarà exclusivament per als llibres digitals i el programari que s’indiqui.

Família

Els alumnes hauran de compartir amb els/les seus/seves pares/mares o tutors les seves claus d’accés.
L’ús del dispositiu per part dels familiars s’haurà de basar en supervisar i assessorar als alumnes en el correcte ús del dispositiu, la vetlla a l’hora d’utilitzar-lo com a eina comunicativa i la cerca d’informació adequada.

Dispositius proporcionats pel Departament als alumnes de 5è i 6è (portàtils Windows)

– Els nens i nenes de 6è tenen un dispositiu del Departament però són propietat de l’escola.
– Els alumnes porten el dispositiu a casa el divendres i el tornen el dilluns.
– Quan es fa entrega del dispositiu els nens i nenes han de signar una carta de compromís d’ús adequat dels dispositius.

DISPOSITIUS A LES AULES
El/la responsable d’aquest material a les aules és el/la coordinador/a digital del centre que, gestionarà el seu equipament i tindrà cura de l’inventari especialitzat. El tutor/a també n’és el responsable.
El/la coordinador/a digital realitzarà anualment una previsió d’ús d’aquests dispositius.

Normes específiques:
● Els alumnes sempre estaran acompanyats a l’aula per un mestre/a o auxiliar.
● Els usuaris tindran cura d’obrir i tancar els ordinadors correctament i recollir l’aula al finalitzar l’activitat. Cal tenir un encarregat d’aula o una rutina
establerta en cada grup per engegar i parar els dispositius cada dia.
● En cap cas es tancarà ni es farà servir l’ordinador que fa de servidor. N’és responsable el coordinador/a digital.
● Els usuaris, hauran de respectar el material i no fer ús dels ordinadors els quals s’indiqui que no es poden utilitzar.
● Ús del llapis de memòria: Cal garantir que no porta cap virus incorporat, per tant és imprescindible passar l’antivirus al llapis abans d’introduir-lo al
sistema.
● Els escriptoris i carpetes comunes dels ordinadors no es poden modificar, ja que tenen una funció d’organització per assegurar el correcte funcionament de la xarxa i de l’organització dels documents de cada usuari.
● Tots els membres del centre poden fer ús de la xarxa Wifi posant la contrasenya. Aquesta contrasenya no es compartirà mai amb els alumnes.
Quan hi hagi personal de serveis externs al centre podran utilitzar la wifi amb l’autorització prèvia de l’equip directiu.

Comptes corporatius – GSUITE Escolar
Descripció del servei
Els comptes de Google Suite per Educació són proporcionats per la direcció de l’escola amb l’objecte de donar suport a les funcions de comunicació de tot el personal contractat del centre i de l’alumnat de P3 fins a 6è. Des del centre s’ha activat el domini escolallagut.cat, a la “GSuite for Education” que és un conjunt de solucions de programari que Google ofereix gratuïtament als centres educatius sota el model de computació en el núvol “Software as a Service” (Programari com a Servei).
L’accés a aquests recursos està condicionat a l’acceptació de la Política d’Ús per part de l’usuari en cas del personal propi, els alumnes majors de 14 anys i les famílies d’alumnes menors de 14 anys als quals se’ls proporcioni compte.
Els comptes institucionals es troben sota plataforma dotada per GSuite for Education, i inclouen els següents serveis integrats: Gmail, Google Calendar (calendaris compartits), Google Drive (allotjament de documents, fulls de càlcul i col·laboració online), Meet (videoconferència) Google Sides (disseny i publicació de llocs en equip) i Hangouts (sistema de missatgeria i videoconferència).
A diferència dels comptes que ofereix Google, els serveis sota el domini escolallagut.cat i els subdominis corresponents, són serveis administrats per l’escola. S’ha triat aquesta plataforma de comunicació i treball col·laboratiu per diverses raons entre les que destaquem:
-Alta disponibilitat del servei.
-Integració d’aplicacions de productivitat i col·laboració amb e-mail proporcionant un ecosistema de treball corporatiu i cooperatiu.
-Elevada operativitat en ser una solució integrada multidispositiu i multiplataforma, podent aplicar la mateixes condicions d’ús a dispositius mòbils.
-Accessibilitat des de navegador web, sense necessitat d’instal·lar programari extra.
-Oferir un sistema de missatgeria i videoconferència multiusuari per a reunions telemàtiques integrat amb la resta d’aplicacions de comunicació i
productivitat.
L’administrador del domini és el Coordinador Digital del centre. El Coordinador Digital i l’Equip Directiu serà l’últim responsable en l’administració i gestió de comptes i aplicacions del Panell de Control.

Compromís Escola- Innovamat.

Gestió del domini escolallagut.cat referent a l’accés a la plataforma digital de recursos i materials didàctics d’Innovamat per part dels mestres i alumnat de l’escola. L’escola com a Responsable de Tractament del compte amb domini escolallagut.cat posa a disposició de l’Encarregat del
Tractament Innovamat les dades personals dels correus electrònics dels alumnes per tal que es puguin enviar els enllaços que genera Innovamat al correu corporatiu , i d’aquesta manera les famílies poden configurar l’app de treball a casa. En cap cas es podran utilitzar les dades per altres finalitats que no sigui la sol·licitada. Per aquest motiu Innovamat ha signat un document de protecció de dades.

Condicions del Servei
Condicions generals

-Els comptes Gsuite de l’escola constitueixen un servei que l’escola proporciona als seus docents, personal d’administració i serveis.

-Els comptes de Google Apps de l’escola seran creades i utilitzades d’acord amb les condicions establertes en l’acord subscrit entre l’escola i Google. Els termes de l’acord genèric “Gsuite for Education” es poden consultar al lloc web de Google Apps, a aquesta pàgina.
-Els comptes de Google Apps de l’escola hauran de ser utilitzats pels docents, personal d’administració i serveis.
-La publicació i distribució de qualsevol tipus de contingut mitjançant els serveis i aplicacions vinculats als comptes de Google Apps de l’escola s’ha de fer d’acord amb la legislació vigent sobre protecció de dades de caràcter personal.
-Queda estrictament prohibit l’ús dels comptes de Google Apps de l’escola i de tots els serveis i aplicacions que hi estan vinculats, per a activitats comercials o publicitàries més enllà de les especificades a la Programació General Anual.
-Els comptes de Google Apps seran, llevat d’excepcions, nominals i respondran sempre a una persona física, i poden gestionar-se “Alias” per assignar altres direccions per càrrec o grup.
-Els Usuaris o representants legals d’aquests, (alumnes menors de 14 anys), són responsables de totes les activitats realitzades amb els seus comptes d’accés i la seva bústia associada a l’escola.
-És una falta greu facilitar i oferir accés al propi compte a persones no autoritzades.
– El compte és personal i intransferible.
-És responsabilitat de cada usuari procurar la salvaguarda de les dades contingudes en les aplicacions de Google Apps.

Condicions dels comptes de Google Apps per a docents i PAS

-Els comptes de Google Apps de l’escola es concedeixen a tot el personal docent i personal d’administració i serveis en actiu que treballen al centre.
-Aquests comptes tenen consideració de “comptes de treball”. A aquest efecte, escola, crearà per a tot el seu personal en actiu un compte de treball de Google Apps sota els dominis integrats en la gestió del servei. Quan un docent o persona d’administració i serveis deixi de complir la condició de treballador en actiu d’un centre es suspendrà o donarà de baixa el seu compte de Google Apps.
-En cas d’haver indicis de faltes greus de disciplina com l’abús de menors, l’exercici indegut d’autoritat i conductes d’assetjament laboral, l’escola es reserva el dret a suspendre i/o intervenir el compte del docent o personal d’administració i serveis.

Condicions dels comptes de l’alumnat

-Cada alumne només podrà tenir un únic compte de Google Apps de l’escola i el seu ús és exclusiu per a l’àmbit escolar i educatiu.
-Quan un alumne deixi d’estar matriculat a l’escola, es procedirà a suspendre i/o eliminar el seu compte.
-L’ús del compte ha de ser conforme a les normes de convivència escolars.
-L’escola es reserva el dret a condicionar el desplegament de les aplicacions segons criteris pedagògics i d’edat de l’alumnat.
-En el cas que hi hagi indicis que el compte d’un alumne es pugui veure involucrat en casos greus de disciplina com ciberassetjament, podran ser intervingudes, suspesos i/o supervisats per la direcció del centre.

Privadesa, Seguretat i Tractament de Dades
-Google Apps posseeix des de maig 2012, la certificació ISO 27001, a més de la ja existent SSAE 16 / SAE 3402 i el certificat FISMA de Google Apps per governs.
-És una empresa que disposa de la certificació del programa Port Segur (Safe Harbor) del Departament de Comerç dels EUA, reconeguda per la Comissió Europea i l’agència Espanyola de Protecció de Dades, la qual cosa implica complir amb els requeriments de la LOPD , sempre que es faci un ús responsable de les eines i de la informació generada o emmagatzemada en elles.
-El programa Safe Harbor permet complir la Directiva 95/46 / CE del parlament europeu i del consell de 24 d’octubre de 1995, relativa a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals ia la lliure circulació d’aquestes dades.

Impressió i reprografia

-El concepte còpia es refereix a una impressió o fotocòpia a una cara. (Dues cares suposen dues còpies).
-S’ha de prioritzar el copiar a dues cares per l’estalvi de paper.
-Només els membres del claustre docent i el personal d’administració i serveis poden fer ús de les fotocopiadores mitjançant un codi personal i intransferible que els proporcionarà el coordinador digital.
-Els serveis complementaris i l’AFA podran sol·licitar còpies a l’equip directiu.
-Els membres del claustre docent i el personal d’administració i serveis es faran les còpies que necessitin ells mateixos.
-Les impressions a distància, lluny de l’espai físic on es troben les fotocopiadores, hauran de ser recollides per un membre del claustre docent o del personal d’administració i serveis. Mai, en cap cas, ho podrà fer un alumne del centre.
-Per qüestions de capacitat i preu, s’haurà de considerar l’ús dels diferents equips seguint els criteris següents:
-Fotocopiadora “Sala Mestres”: Només les podrà utilitzar el personal docent i no docent que disposi de codi per fer-ho.

-Fotocopiadora “Direcció”: Només les podrà utilitzar l’equip directiu.

-La persona responsable de contactar amb el servei de manteniment és l’administrativa i/o la secretària.

-Des de l’equip directiu es podran fixar mesures concretes temporals atenent a criteris de pressupost, estalvi i ecologisme.
-L’equip directiu es farà càrrec de les gestions de contractació/compra d’equips i del servei de manteniment, responsabilitzant-se del seu seguiment i gestió posteriors.