Hem començat els racons!

L’evolució de l’aprenentatge en nens d’edats primerenques és molt diferent, i més si parlem de nens de diferents edats com és en aquest cas que s’han ajuntat nens de primer i segon per tal de reduir ràtios i fer classes més segures. Hi ha diferències en els processos de lecto-escriptura, càlcul matemàtic i, sobretot, d’autonomia a l’hora de treballar. I és per això que entren en joc els racons.

Els racons són una eina per als nens ja que els permet realitzar un aprenentatge manipulatiu i reforçant molt l’autonomia personal.

1. Construïm paraules i les escrivim.En aquest racó els nens escolliran una imatge i formaran la paraula amb pedres. Posteriorment la escriuran.

2. Una suma a l’atzar.

En el següent racó llencem els daus i representem la suma dels mateixos. Podem fer servir pedres per ajudar-nos.

3. Representem sumes amb blocs.

Una manera de treballar la representació de sumes és fent servir blocs de construcció on cada quantitat es representa amb un color diferent. En la següent imatge esta representada la suma 7+1.

4. Passem ara a un moment de construcció – representació.

Els nens fan servir un dau on cada cara és d’un color. Si surt vermell, inicien la construcció amb una peça vermella. Tornen a llençar. Si surt verd, la següent peça és verda. Quan tenim la construcció feta, és moment de representar-la en un full.

5. Anem ara a la merceria.

Com tots sabeu, l’escola Espronceda, fa molt de temps que va començar un camí de transformació imparable… els Racons i els Espais, en el Cicle Inicial ocupen una bona part dels esforços i energies tant d’ Alumnes com de Mestres.

Degut a la pandèmia hem hagut d’aprendre a cuidar-nos, i una de les maneres ha estat haver de deixar de compartir zones comunes, és a dir que hem hagut de modificar els Espais tal i com els enteníem en cursos anteriors.

Enguany vam sentir que els nostres alumnes mantenien viva la flama dels Espais, i nosaltres com a mestres vam respondre a aquesta necessitat, fent un lloc a aquesta activitat durant els Racons. Aquí en teniu un tastet:

6. Anem de compres!

Li ha arribat el torn al supermercat. Els nens agafen una llista de la compra, llegeixen els articles que hi ha i els posen al carro de la compra. Després apunten quants diners ha costat tot fent la suma total.

7. Mesurem objectes!

Es hora de mesurar. Com que és molt difícil fer-ho a nosaltres mateixos, mesurarem objectes. Posteriorment ho representarem a una gràfica.

8. El collaret.

Llegirem el nombre que i posarem aquesta quantitat amb boletes perforades.

9. El monstre de les lletres.

Ha arribat el moment de donar menjar al monstre de les lletres! Cerquem imatges que comencen per la lletra que hi ha a la bossa i les posem a dins. Després omplirem un full amb aquestes lletres!

10. Motricitat numèrica!

Que encara ens costa una mica escriure els números? Cap problema! Amb el dit resseguirem cadascun d’ells i després farem aquest mateix moviment a una caixa amb sal.

11. Però que guapo i que guapa ets!

Posat davant d’un mirall i veuràs el més maco que hi ha al món! I ja que estàs, fes un dibuix del que veus!

12. El vaixell de les lletres.

Escollim una lletra. Cada vegada que trobem una paraula que comenci per aquesta lletra l’hem d’enganxar. Després ho escrivim.

13. Fabricant sumes amb daus!

Llencem els daus. 2 tenen números i un es un signe d’una operació. Representem aquesta operació i la hem de resoldre.

14. Inventem frases amb els daus de les imatges.

Es moment de llençar els daus i escriure frases que tinguin la paraula de la imatge que ens ha sortit. No tot han de ser números!

15. El racó de les cartes

Al “Racó de les Cartes” dediquem un missatge a les famílies, amics, amigues i mestres. En aquest racó aprenem com és una carta, les seves parts, aprenem a escriure, llegir i estem entusiasmats amb la idea de poder-nos comunicar amb els que més estimem. Tenim moltes coses que explicar.

16. El racó de Traç

Al “Racó de Traç” aprofitem per practicar el traç de les lletres, i ens encanta perquè ens prepara per aprendre la lletra lligada.

17. Els pots de paraules.

Al Racó dels “Pots de paraules”, hem de llegir i ordenar les paraules si són dolces, salades o boniques. I n’hi ha que són una trampa, així que hem de comprendre el que estem llegint. Alguns les ordenem i copiem, altres les convertim en lletra lligada i molts aprofitem a fer frases o explicar coses d’elles. Així treballem la lectura, escriptura i la construcció de frases.

18. Quina lletra falta?

També tenim un petit Racó amb targetes de paraules que els hi falten lletres i nosaltres hem de pensar com sona i quina és. Les copiem i fem frases amb elles. Al Racó de “Quina lletra falta?” treballem la fonètica i ens surten frases molt divertides.

19. Racó dels daus

Al “Racó dels Daus”, “Enfilar amb ordre” i “Els números i la suma” aprenem molt sobre els números, el seu ordre, quantitat, sumem daus, pedres, pals i tot allò que tenim a mà. A través del joc, petits reptes i la manipulació, aprenem matemàtiques, cadascú des del seu nivell.

20. La barreja de colors.

I per últim, tenim el “Racó de la Barreja de Colors” on a través dels colors bàsics (blau, vermell i groc) descobrim nous colors quan els barregem entre ells. Experimentem com veritables científics, provem, ens fem preguntes, tornem a provar, barregem i anotem tot el que descobrim.