CASTANYADA 2018-19

La Castanyada, a la nostra escola, és una festa de celebració i d’intercanvi de generacions. Tenim un teatre de Castanyada i una gincana de Halloween !… I una bona torrada de castanyes fetes pels nostres avis i àvies amb tot el carinyo del món ! I els nens i nenes        d’ Ed.Infantil i Cicle Inicial els dediquem als avis i àvies danses tradicionals!!!. A més, aquests darrers dies hem tingut teatres fets per pares i mares, i germans ex-alumnes! I fins i tot ensurts de Halloween pels passadissos !!!  Vigileu, per si encara queda algú voltant…..Us agraim a tothom la vostra participació a la nostra festa. Amb la vostra col·laboració, ens ho hem passat molt bé !!

I si voleu saber-ne més sobre la festa, aquí us deixem una mica        d’ història…..La Castanyada  es celebra a Catalunya el dia de Tots Sants, l’1 de noviembre, o la vigilia, el 31 d’octubre. A Occitània es la festa de la tardor, i a les terres asturianes, lleoneses i gallegues el Magosto. Té  l’ orígen a finals del segle XVIII, i deriva dels antics àpats funeraris, on es menjaven llegums i fruits secs, i els pans votius de l’oferta als difunts: els panets, panellets o panellons. La beguda típica era el moscatell. Era comú embrutar-se la cara amb les restes de la foguera, o saltar-la, ja que es creia que duia sort i es feien jocs tradicionals, s’ explicaven contes i es cantaven cançons populars.

Les castanyeres, dones velles assegudes davant d’un torrador, venien al carrer castanyes torrades i calentes embolicades en una paperina al crit de, “calentes i grosses; qui en vol, ara que fumen?” La mainada  contestava: “Petites i dolentes; de les vuit, set pudentes”. Anaven vestides amb faldilles de sargil molt amples i folrades, amb davantal de cànem i llana, i al cap duien una  caputxa blanca de llana lligada al coll.

La festa de Halloween, que ha esdevingut una de les celebracions més populars del s. XXI. La versió americana actual, amb disfresses i el ‘trick or treat’, però l’orígen és europeu i molt més antic.                 El Halloween d’ avui dia és una barreja de la festa religiosa del Dia de Tots Sants i de la festa pagana de Samhain, un festival que feien les cultures celtes  d’ Irlanda i els països anglosaxons que significava “fi de l’ estiu”. Es celebrava la fi de les collites i el nou començament de  l’ any. En realitat es celebrava la mort i el renaixement de la natura. Els infants, amb fanalets fets amb naps farcits de carbó, anaven per les cases a recollir presents per fer-ne ofrena als druïdes, que feien diferents rituals.