Sortida “De la Masia al Poble”

El divendres 4 de febrer els exploradors i les exploradores vam fer la nostra primera sortida d’aquest curs!!!

Va ser una sortida molt interessant on vam descobrir moltes coses de Cerdanyola que desconeixiem.

Al llarg del passeig per alguns carrers de la ciutat vam observar dos tipus de cases principals: les cases de cos o de poble i les cases d’estiueig. Tots dos tipus de cases van formar el primer barri de Cerdanyola, el Barri de Dalt cap al 1828. Aquestes cases es van construïr a la zona de la plaça Sant Ramón, la primera plaça de Cerdanyola i un lloc important ja que era on es centraven esdeveniments tals com el mercat o els balls de la festa major del barri, la festa de Sant Martí. Proper a aquesta plaça va esdevenir el carrer més antic de la ciutat: el carrer Sant Ramón que antigament era el camí que feien servir els pagesos per arribar fins a Sant Cugat en carro. Al carrer Sant Ramón van construïr el primer ajuntament i la presó i molt a prop en una casa particular el que seria considerada la primera escola. També trobem la casa del ferrer on encara hi ha les anelles per lligar els cavalls a la façana i al davant la “Cooperativa la Constancia” (el solanet actual) on la gent podia anar-hi a comprar. A la plaça Sant Ramón més endavant es va construïr l’escola gran.

En aquest carrer trobem moltes cases de poble i d’estiueig.

Les cases de cos o de poble, eren cases pertanyents als pagesos de la zona. Totes tenien una estructura similar:  dues plantes, forma allargada amb un pati al final (eixida) que donava al carrer del darrere i façana amb porta, finestra i petit balcó.

Les cases d’estiueig eren ocupades només durant els mesos d’estiu. Les famílies benestants de Barcelona van trobar a la nostra ciutat un lloc ideal per construïr-les. Totes tenien un gran jardí (més gran que el que es conserva) i algun element exterior que la feia particular:  vidrieres (Can Domenech- Museu d’art), dracs (Torre Vermella), torre amb teulada decorada (Can Llopis), forma de masia decorada amb roses (Masia Rosa- Ca N’ortadó)….Hi havia moltes cases d’estitueig a Cerdanyola de les que encara queden restes dels seus antics jardins i ara aquest espai l’ocupen blocs de pisos.

Com que l’antiga esglèsia els hi quedava molt lluny a la gent de l’època, van decidir construïr una nova una mica més a prop.

Amb el temps, les cases de cos i les d’estiueig es van anar situant en altres zones formant-se així el Barri de Baix a l’altre costat del Pont Vell. En aquest nou barri es va construïr l’estació del tren i al davant, al costat de Ca N’Altimira es celebraven les festes del barri de baix al juliol.

L’arribada del tren va suposar un creixement molt important per la ciutat, van venir més famílies de Barcelona i personatges famosos a passar llargues temporades a la ciutat: Carles Buigas, Pau Casals i Enrique Granados, la Víctor Català….

Al llarg de la sortida, com heu vist vam caminar moltíssim però vam aprendre un munt de coses interessants.

Aquí teniu un petit recull de fotos.

De la Masia al Poble