– L’ESCOLA ANTONI BERGÓS SE’N VA AL MUSEU DE L’OLI (COOPERATIVA LA GRANADELLA)

Donat que vam engegar el projecte de “La olivera” ens va semblar molt enriquidor viure el procés de recol·lecció i transformació de les olives en oli; així que vam anar al museu de l’oli de Catalunya a la Granadella.

Amb aquesta visita es pretén promoure que els infants adquireixin  coneixements sobre l’olivera, l’oli i el seu procés de recol·lecció i transformació.

Vam fer un recorregut que transcorre per cinc espais que sempre giren al voltant de l’oli i el procés per obtenir-lo:

• En el vestíbul de recepció ens van donar la benvinguda als visitants i ens van explicar les virtuts i valors de l’oli.

• L’Olivera va constituir un espai clau en el recorregut, i en ell vam conèixer el procés del conreu de l’olivera i la collita.

• Al Molí vam veure l’elaboració de l’oli verge extra al segle XX, des de l’entrada d’olives fins al premsat.

• La Sala de Piques és l’espai en el que es realitza el procés d’obtenció de l’oli verge extra, i anirà des de la decantació fins la comercialització.

• El taller es va iniciar en un camp d’oliveres enmig d’un bell paisatge a Les Garrigues. Des d’aquest punt vam començar a viure en primera persona tot el recorregut que fa una oliva des del moment que abandona l’arbre fins a convertir-se en oli: vam collir olives, les vam portar a la cooperativa per pesar-les, descobrint que havíem collit 18 quilos.

Amb la finalitat d’aprendre de forma vivencial in situ el procés que es porta a terme per a la producció de l’oli d’oliva.  Conèixer i utilitzar les eines necessàries per a la recol·lecció de les olives. Comprendre el funcionament d’un molí d’oli tradicional.  Descobrir el rol que l’home i la dona tenien en les feines del camp.  Valorar la feina i esforç que impliquen les feines del camp.

També conèixer la història del món rural i el treball al camp en el passat i en l’actualitat.

Tot seguit, ens vam dirigir al mateix edifici de la Cooperativa, vam visitar tant les instal·lacions d’última generació de producció d’oli d’oliva com l’antic molí, el millor conservat de la comarca.

En la cooperativa ens vam transportar al passat mitjançant la visita guiada del Museu de l’Oli de Catalunya, que va estar actiu des del 1920 fins a la dècada del 1980. Durant la visita es van fer esment de les eines necessàries per a la recol·lecció de les olives i es va explicar el procés que es duia a terme per a la producció de l’oli.

Un cop al molí, els treballadors vetllen per a que el procés de molturació i extracció del suc de l’oliva sigui el més respectuós possible per preservar-ne totes les propietats. La pasta resultant de la molturació es sotmet a la batuda en fred per aconseguir l’aglutinació de les molècules grasses.

Posteriorment, passa pel decanter, on es separa l’oli de la part sòlida (sansa) i de la aquosa, de manera que s’obté el suc d’oliva sense cap altra intervenció ni addició de cap altre producte. Un cop acabat aquest procés, es deixa reposar uns dies per acabar de decantar les petites impureses i es guarda en cubs soterrats de ceràmica vitrificada. Aquests cubs soterrats mantenen l’oli a una temperatura constant i el protegeixen de l’aire i la llum fins al moment d’envasar-lo.

A l’agrobotiga hi vam trobar oli d’oliva verge extra, olives de taula, paté d’olives i xocolata d’oli d’oliva. Tots ells productes de cultiu ecològic.

Consells de conservació de l’oli:

• Evitar l’exposició a la llum solar directa.

• Evitar temperatures elevades (per sota dels 7º, l’oli es comença a gelar, fet natural i que no comporta cap alteració)

• Si volem guardar l’oli d’una forma més òptima​, ​podem congelar-lo, aquest fet no alterarà el seu volum ni propietats.

• Es recomana rentar periòdicament els recipients on posem l’oli, ja que les restes d’oli que queden al recipient s’oxiden al pas del temps i poden accelerar aquest procés al nou oli que hi afegim.

Cal tenir en compte que l’oli és un producte viu, i que per tant es manifesta un procés de canvi/ maduració en les seves propietats. El color de l’oli passa dels grocs verdosos als grocs daurats. També podem percebre una disminució de la seva intensitat aromàtica i dels atributs amargs.

Abans de marxar vam visitar el Parc de Bombers de la Granadella, on ens va atendre el senyor Ramón, pare de l’Eduard de la nostra escola i un company seu.

Ens van explicar de que tracta la feina dels bombers i quines tasques realitzaven, com també ens van ensenyar i ens van deixar pujar als seus camions, ens van donar consells en cas de trobar-nos en algun incendi i finalment ens van deixar posar els casc de bombers…ens vam divertir d’allò més.