Pla de convivència

3.1. CONSELLS DE PARTICIPACIÓ

L’èxit educatiu del nostre alumnat és una de les fites a aconseguir amb el compromís de tots els que hi estem involucrats. Per aconseguir aquest objectiu cal un  bon clima de convivència que garanteixi l’escenari i condicions adequades i necessàries per tal que els nens i les nenes de la nostra escola desenvolupin totes les seves capacitats per un aprenentatge que els permeti afrontar de manera competent els reptes de la societat del futur.

Pretenem desenvolupar el sentiment de pertinença al centre a través de la participació activa com a estratègia, a través dels diferents Consells:

3.1.1. ALUMNAT

De totes les reunions dels diferents Consells, s’aixeca una acta que es recull a la  memòria de centre.

Cada representant s’encarrega d’informar al grup que representa i recollir propostes. Es recull tota la informació en un formulari que s’arxiva en una carpeta d’assemblea a cada aula.

Consell de festes:

Cada classe trimestralment tria un delegat. Les reunions es fan abans de la celebració amb les coordinadores i el coordinador d’activitats i serveis.

Funcions:

  • Presentar la festa fent recordatori d’altres anys
  • Recull d’activitats, propostes, demandes,… de les classes, debatre, prendre decisions i elaborar propostes per incorporar-les a la vida del centre.
  • Recollir les propostes de les classes i elaborar una proposta conjunta en consens entre tots per fer el retorn.
  • Recollir la valoració que fa la classe de la festa
  • Elecció del representant de l’alumnat al Consell de l’alumnat

Consell de pati

Cada classe tria un/a delegat/da trimestralment. Les reunions es fan cada trimestre amb les coordinadores i el coordinador d’activitats i serveis.

Funcions:

  • Recollir les propostes del calendari i ús del pati
  • Recollir propostes del joc alternatiu
  • Dinamitzar activitats tipus: lliguetes i campionats(tennis taula,…)
  • Aportar propostes
  • Fer la valoració del trimestre , incorporant millores per retornar-les a l’aula
  • Responsabilitzar-se de l’ordre del pati
  • Elecció del representant de l’alumnat al Consell de l’alumnat

Consell de delegats de classe

Cada classe tria un delegat/da trimestralment. Les reunions es fan  mensualment amb el Grup Nuclear

Funcions:

  • Representar la seva classe
  • Ser portaveu del grup, de les seves necessitats i demandes
  • Moderar les tutories
  • Fer de mediador en els conflictes del grup
  • Donar a conèixer la vida de la classe: activitats, normes,..
  • Assistir a les reunions aportant propostes
  • Fer el retorn a l’aula.
  • Elecció dels 3 representant de Cicle al Consell de l’alumnat

Consell de l’alumnat

Un representant de cada cicle del Consell de delegats amb un representant dl Consell de Festes i un del Consell de pati es reuneixen al final de  cada trimestre amb la finalitat de fer una petita memòria de la dinàmica participativa.

Reunions trimestrals

Funcions:

  • Recollir els aspectes més rellevants de la vida del Centre a partir del treball dels diferents consells i informar-ne a l’Observatori de la Convivència.
  • Valoració de les incidències recollides al llarg del primer trimestre i formular propostes per la millora de la convivència.
  • Representació de l’alumnat en l’Observatori de la Convivència.

3.1.2. FAMÍLIES

Consell de Famílies

Un representant de cada nivell, escollit per l’assemblea de classe a l’inici de curs es reuneixen mensualment amb la Direcció del centre i un representant de l’AMPA. De cada reunió se’n fa un resum amb els temes i els acords presos que es lliura a totes les famílies.

Reunions: mensuals

            Funcions:

  • valoració de la dinàmica del curs
  • aportar idees i suggeriments per a la millora suggeriments
  • aclariment de qüestions relacionades amb el dia a dia
  • disseny de col·laboracions de les famílies amb l’escola en les diferents activitats

3.1.3. COMUNITAT

Observatori de la convivència

Un representant del Consell de l’alumnat, un representant del Consell delegats de famílies, un representant del Consell Escolar del sector pares i mares i un del sector professorat es reuneix trimestralment amb la Direcció del centre.

           

            Funcions:

  • regulador de la convivència
  • revisar normes de convivència (drets i deures, normes, mesures reparadores),
  • valoració de l’informe de recull d’incidències
  • elaborar propostes d’intervenció
  • elaboració de l’informe a presentar a la comunitat educativa

 

3.2.2. NORMES DE CONVIVÈNCIA I MESURES REPARADORES

Les normes de convivència es treballen a les aules amb el professorat referent de cada grup i s’informa a les famílies a través de l’agenda, on els nens i les nenes les redacten i s’encarreguen de comentar-les a casa. La família, un cop assabentats/des signen la seva conformitat.

De la mateixa manera, es treballen les mesures reparadores en el grup, per tal d’implicar tothom en el compliment de les normes i la contribució al bon clima d’escola.

Les mesures reparadores es plantegen a partir de les incidències tipificades que atempten els drets i deures de l’alumnat.

 

 

3.3. DRETS I DEURES

LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

CAPÍTOL II – L’alumnat

Article 21

Drets dels alumnes

  1. Els alumnes, com a protagonistes del procés educatiu, tenen dret a rebre una educació integral i de qualitat.
  2. Els alumnes, a més dels drets reconeguts per la Constitució, l’Estatut i la regulació orgànica del dret a l’educació, tenen dret a:

a) Accedir a l’educació en condicions d’equitat i gaudir d’igualtat d’oportunitats.

b) Accedir a la formació permanent.

c) Rebre una educació que estimuli les capacitats, tingui en compte el ritme d’aprenentatge i incentivi els valors, l’esforç i el rendiment.

d) Rebre una valoració objectiva de llur rendiment escolar i de llur progrés personal.

e) Ésser informats dels criteris i els procediments d’avaluació.

f) Ésser educats en la responsabilitat.

g) Gaudir d’una convivència respectuosa i pacífica, amb l’estímul permanent d’hàbits de diàleg i de cooperació.

h) Ésser educats en el discurs audiovisual.

i) Ésser atesos amb pràctiques educatives inclusives i, si escau, de compensació.

j) Rebre una atenció especial si es troben en una situació de risc que eventualment pugui donar lloc a situacions de desemparament.

k) Participar individualment i col·lectivament en la vida del centre.

l) Reunir-se i, si escau, associar-se, en el marc de la legislació vigent.

m) Rebre orientació, particularment en els àmbits educatiu i professional.

n) Gaudir de condicions saludables i d’accessibilitat en l’àmbit educatiu.

o) Gaudir de protecció social, en l’àmbit educatiu, en els casos d’infortuni familiar o accident.

Article 22

Deures dels alumnes

  1. Estudiar per aprendre és el deure principal dels alumnes i comporta els deures següents:

a) Assistir a classe.

b) Participar en les activitats educatives del centre.

c) Esforçar-se en l’aprenentatge i en el desenvolupament de les capacitats

d) Respectar els altres alumnes i l’autoritat del professorat.

2.  Els alumnes, a més dels deures que especifica l’apartat 1, i sens perjudici de les obligacions que els imposa la normativa vigent, tenen els deures següents:

a) Respectar i no discriminar els membres de la comunitat educativa.

b) Complir les normes de convivència del centre.

c) Contribuir al desenvolupament correcte de les activitats del centre.

d) Respectar el projecte educatiu i, si escau, el caràcter propi del centre.

e) Fer un bon ús de les instal·lacions i el material didàctic del centre.