I, PER QUÈ…?

I per què…?.

Aquesta és la pregunta que de manera constant i incansable fan tots els nens i nenes als adults. Pregunta que respon a la seva curiositat innata i natural.

Els infants observen, manipulen, exploren i experimenten tot allò que els crida l’atenció, i intenten buscar respostes que els ajudin a aprendre de la manera més significativa i funcional possible.

Aquest curs, els hi proposem continuar la Tasca que van iniciar el curs passat i que no van poder acabar degut al confinament. Evidentment pels/les alumnes de P3 serà una tasca nova i que començarem des del principi.

En aquesta tasca serem nosaltres qui els plantejarem diverses qüestions que intentarem resoldre a partir de l’experimentació. Els nens i nenes s’aniran introduint en el món de la física per entendre millor com funciona el nostre món i descobriran conceptes com la gravetat, la flotació, el moviment, la inèrcia, la llum, etc.

                                “M’ho van explicar i ho vaig oblidar. Ho vaig veure i ho vaig entendre. Ho vaig fer i ho vaig aprendre.”    

                                                                                                             Confuci

Durant el desenvolupament de la nostra Tasca seguirem els passos del mètode científic:

Introduim i recordem la nostra tasca mitjançant un vídeo que ens ha arribat a l’escola….

El divendres, 16 d’octubre la classe dels ornitorincs va començar a treballar al voltant del tema de la llum. El primer experiment/joc realitzat va ser la projecció d’imatges amb l’ajuda de llanternes.

Els materials que van necessitar van ser: rolls de paper de wc, bosses de plàstic transparents, retoladors negres permanents per dibuixar el que volien projectar, gomes elàstiques per subjectar el plàstic al cartró, tisores per tallar el plàstic a la mida del tub i llantenes petites.

Us convidem a visualitzar el següent vídeo per gaudir amb nosaltres de l’experiència viscuda.

El divendres, 23 d’octubre la classe dels ornitorincs va continuar el seu treball al voltant del tema de la llum. Era una tarda assolejada i perfecta pel que volien fer. Van sortir al pati de l’escola per observar les seves ombres i practicar amb els materials transparents dels que disposaven: ampolles buides d’aigua de plàstic blau i paper de cel.lòfan plastificat de diferents colors.

Va ser divertit veure com aquests materials deixaven passar la llum natural del sol i es podien veure les mans o les sabates, etc… del mateix color del plàstic en qüestió.

Van gaudir d’uns moments preciosos a l’aire lliure i van veure la vida que els envolta del color que ells van voler. I tot això gràcies als materials transparents!.

Segur que a casa i en qualsevol altre moment podeu trobar altres materials que deixin passar la llum. Us convidem a trobar-los i jugar una estona amb ells.

Aquí teniu un breu vídeo d’aquella tarda per gaudir amb nosaltres de l’experiència viscuda.

Els nens i nenes de P3 hem començat a treballar la tasca visionant el vídeo que ha arribat a l’escola…

Els nens i les nenes d’infantil 3 (P4 i P5) ja coneixem al Kraus, tot i així hem estat molt contents  de retrobar-nos de nou i hem decidit que continuarem ajudant-lo!

Els/les nens/es d’infantil 4 també hem reiniciat la tasca que van deixar pendent el curs passat. Hem fet una mica de memòria

Els/les nens i nenes de P4 i P5 també hem volgut trobar respostes a la pregunta que ens feia en Kraus; I Per què cauen les coses a terra?

Els ornitorincs han hagut d’esperar uns dies per poder realitzar aquest experiment donat que no els entrava el sol a la classe amb força o intensitat. Mentrestant han anat omplint ampolles de plàstic amb aigua i tenyint-la amb colorants alimentaris d’aquells que s’utilitzen habitualment per fer pastissos. També han gaudit creant colors a partir del vermell, el groc i el blau.

El divendres, 20 de novembre el sol il.luminava el terra de la nostra classe i van gaudir novament de l’experimentació amb el comportament de la  llum vers els materials transparents.

Us convidem a visualitzar el següent vídeo que il.lustra l’anteriorment esmentat.

Esperem que us agradi i us animem a elaborar a casa aquestes ampolles  i altres que us sorgiran en funció de les gotes de colorant que hi fiqueu. Ës divertit si es fa amb calma i no s’embruta gaire.

Després de veure el vídeos d’en Kraus els nens i nenes de P3 hem treballat el nostre planeta La Terra, els elements que la formen i els éssers vius que l’habiten…

Ara que ja coneixem el nostre planeta, ens iniciarem en el coneixement de les lleis que hi regeixen:

1. Començarem per la LLEI DE LA GRAVETAT. La va descobrir Isaac Newton i explica perquè els cossos no volen per l’aire i perquè quan llencem un objecte sempre cau a terra. A P3 ho hem comprovat…

Els/les nens/es de P4 també hem experimentat amb la gravetat.

2. Passem ara a conèixer EL PRINCIPI DE FLOTACIÓ d’Arquímedes, però abans treballarem les característiques i propietats de l’aigua.

3. Ara treballem LA LLEI DE LA TERMODINÀMICA i per entendre-la millor estudiarem primer els estats de l’aigua.

Els/les nens/es d’Inf 2  al tornar de vacances de Nadal ens vam trobar la grata sorpresa de que tot el nostre pati estava nevat. Amb molta il·lusió vam sortir fora per què volíem tocar la neu i saber de què estava feta. Vam decidir agafar una mica de neu i també de gel, i el van portar dins la classe.

Després d’unes hores vam poder comprovar que la neu s’havia transformat en aigua.

A partir del visionat de vídeos, hem après que l’aigua quan s’escalfa molt s’evapora .Així és com hem descobert que la podem trobar de tres estats diferents: sòlida, líquida i gasosa.

Els nens i nenes d’infantil 3 (P4 i P5) també hem experimentat amb la neu i el gel que hi havia al pati de l’escola i hem descobert en quins estats podem trobar l’aigua i qui els fa canviar.

A P3 també hem treballat els 3 estats de l’aigua i el principi de la termodinàmica de l’equilibri de temperatures.

Les nenes i els nens de P4 i P5 hem continuat experimentant el principi d’Arquímedes.

4. Passem ara a estudiar la llum amb les LLEIS DE LA REFLEXIÓ I LA REFRACCIÓ DE SNELL.

Els ornitorincs han aprofitat aquest hivern els poquets moments de sol a la classe per continuar observant  la incidència de la llum sobre els objectes. Han aprés a crear ombres amb les seves joguines, a dibuixar-les, a resseguir-les sobre el paper blanc i d’aquesta manera van comprovar que l’ombra no és igual a la joguina. També van descobrir per casualitat un dia que treballàvem amb la PDI que amb el canó podien crear ombres amb les seves mans. Calia pujar-se a la cadira donat que des del terra no era possible. I així es van divertir una estona fent “animals”.

Us convidem a visualitzar el següent vídeo que il.lustra els moments esmentats.

Darrerament els ornitorincs han estat gaudint de l’experimentació gràcies a una sèrie de miralls que tenien a la classe. El mirall es pot descriure com un objecte “certament quotidià” (tots deien que en tenien a casa) però dotat d’un punt de màgia que sovint ens passa inadvertit. La màgia emergeix de les lleis físiques de la reflexió que ens permeten obtenir cares diverses de la realitat.

Es van plantejar diferents preguntes: què veiem quan mirem a través del mirall?, és el reflex de nosaltres mateixos?; van observar fenòmens matemàtics mitjançant material manipulatiu que sovint destinem a un sol fi; van treballar les simetries, van observar transformacions geomètriques, els dobles, els triples,…

Per començar, van manipular lliurement, sense donar cap instrucció, amb la finalitat que s’hi familiaritzassin. Treballar en parella pot ser molt bo per compartir els seus aprenentatges, ja que comporta haver de verbalitzar allò que s’està pensant, estructurar-ho i organitzar el que volen dir amb l’objectiu de que l’altre ho comprengui.

Durant les sessions posteriors, els ornitorincs ja no tenien la consigna de treballar amb un sol mirall i van gaudir molt. Feien uns interessants “llibres de miralls” per estudiar els efectes multiplicatius dels seus reflexes depenent de l’angle d’obertura del llibre. Amb els blocs lògics van poder construir una rosassa geomètrica i generar imatges de molta bellesa. Els miralls donen sensació d’amplitud i també de simetria. Per nosaltres la simetria és pràcticament sinònim de bellesa. Això deu ser perquè la simetria és la llavor de totes les lleis de la natura. L’efecte que hem aconseguit ens permet treballar les simetries de manera natural i manipulativa, afavorint que s’adquireixin conceptes matemàtics a més de desenvolupar la creativitat i la concentració.

Esperem que us agradi el vídeo que resumeix les experiències viscudes.

Hem iniciat el nostre treball de la llum parlant de les diferents fonts naturals i artificials. El Sol, com a estrella principal de la nostra via làctia, ha estat el punt de partida del nostre coneixement. Aquesta font principal de llum i calor, ens ha portat a conèixer altres fonts de llum però artificials que tenim a la nostra quotidianitat. A partir d’aquí jugarem amb la llum per tal d’aprendre altres conceptes com: la foscor, les ombres, materials transparents, opacs, fluorescents, fosforescents…

Els nens de P4 i P5 hem experimentat amb els miralls i hem entés la seva funció. Us deixem un petit recull del que hem fet!

5. LLEIS DEL MOVIMENT DE NEWTON

Per entendre la primera llei de Newton, la llei d’inèrcia, els ornitorincs han estat experimentant amb boles sense perdre de vista que “si es vol canviar la posició d’un cos en repòs és necessari empènyer o aixecar-lo, és a dir, exercir una acció sobre ell”.

Aquí us deixem un resum de les experiències viscudes i esperem que continueu experimentant la inèrcia amb altres materials que tingueu al vostre abast. Us animem.

Els ornitorincs estan aprenent que les coses es mouen de formes diferents. Segons la forma del camí, hi ha trajectòries rectes i corbes. Aquí ho podeu veure i practicar a casa amb altres materials.

També estan aprenent que els cossos tenen un pes diferent. Que aquest pes es pot modificar i que potser arriba un moment en que no podem moure aquests cossos amb la nostra força i necessitem quelcom si els volem moure. Això és el que hem experimentat aquest cop amb l’ajuda del senyor Antònio que té de tot.

A continuació, hem aprés que les rampes acceleren el moviment dels cossos i que n’hi ha per tot arreu.

Els ornitorincs hem acabat la nostra tasca experimentant el moviment dels cossos amb l’ajuda de la politja. Un gran invent, se’ns dubte.