4B: CLASSE DE LES MANDALES

Els nens i nenes de la classe de 4t B vam iniciar aquest projecte preguntant-nos com volíem que es digués la nostra classe. Després de fer votacions i donar a conèixer cadascú la nostra preferència, fem votacions entre els temes més triats i guanya, als ossos panda per un sol vot, els mandales. A partir d’aquí comencem a fer-nos preguntes: què són, per a què serveixen… algunes les podem respondre sense investigar, però n’hi ha d’altres que no les sabem i haurem de buscar la informació per poder respondre a les nostres incògnites.

Hi ha molts dels alumnes que saben alguna resposta però hem de contrastar que la informació que ens donen sigui certa. La nostra investigació comença per veure un munt de mandales de diferents formes i veiem que, segons en quina part del món es fan, són d’una manera o d’una altra. Llavors ens sorgeix la necessitat de situar-los al mapa i veure si es troben a prop nostre o lluny. Al fer això, comprovem que segons on es realitzen, els materials són ben diferents: sorra tenyida, pedra esculpida, pintura… Veiem que estan repartits per tot el món i que  a gairebé totes les cultures, s’utilitzen per  a la meditació i per connectar amb el nostre interior. A més, descobrim que hi ha alguna cultura que creu que porten sort, com algú havia dit abans de començar a investigar.

Entre tots, com fan els monjos budistes, dibuixem un mandala gegant que servirà per decorar la porta de la nostra classe i, entre tant, cadascú realitza la simetria d’un mandala geomètric.

A banda dels dibuixos i els mapes, decidim buscar mandales al nostre entorn. A la natura, per l’escola… i ens n’adonem que n’hi ha per tot arreu: les tapes de les clavegueres, els desaigües del lavabo, l’escorredor de la fregona, els altaveus…

Amb tant mandala aquí i allà, alguns comproven que els relaxa força dibuixar-los i pintar-los, mentre que a d’altres, no els ha agradat gens aquest tipus d’activitat.

Finalment, entre històries, llegendes i contes, trobem alguns programes informàtics per crear mandales i en fem un cadascú. Això sí que ens ha agradat a tots!