Fòrum escoles verdes

Som-hi!

Des de la coordinació de les escoles verdes ens van proposat participar en el Fòrum Anual, aquest curs virtual per videoconferència. Tenint en compte el treball que es realitza a l’escola des de Educació Infantil fins a Cicle Superior, els nens i nenes de cicle superior, amb tota la nostra experiència i l’assessorament de Neus Ibáñez, ens vàrem comprometre a participar-hi.

Ha estat un treball intens, en el procés del qual encara estem immersos, perquè la nostra curiositat i els secrets que ens han desvetllat les terceres generacions estimulen les ganes de saber-ne més.

A l’escola ens diuen que som el Futur de la societat i està en les nostres mans actuar de forma correcta per minimitzar aquesta pèrdua de la biodiversitat que s’està donant poc a poc. Per tant, iniciarem aquest repte en l’eix de l’Agroalimentació. On el punt de partida no podia ser altre que l’Hort de l’escola, l’hort dels nostres avis, pares i amistats. Els coneixements previs ja van ser d’alt nivell per poder fomentar l’estudi de l’Agroalimentació.

Hem pogut descobrir que el camí per evitar la pèrdua de la biodiversitat ens porta a realitzar activitats diverses:

  1. Anàlisi d’etiquetes del productes de la nostra compra: 5è B ja ha fet una sortida al supermercat més proper i han recollit informació sobre l’origen d’algunes fruites i verdures, també què trobem a les etiquetes. A més han pogut calcular els àpats diaris d’una família de 4 persones i descobrir la despesa en alimentació en un mes (despesa familiar).
  2. Una relació de terminologia i el llistat d’aquesta en un glossari.
  3. La cerca d’informació sobre com es fan les conserves i per a què. A partir de l’experiència de les terceres generacions.
  4. Cerca d’informació online per investigar una mica més sobre aspectes que no dominàvem o que no ens era possible resoldre amb les nostres famílies i mestres.
  5. Etiquetatge dels pots de conserva.
  6. El tema del reaprofitament ha estat molt ric per a evitar el malbaratament alimentari: consells familiars del passat i del present perquè es segueixen aplicant. 
  7. Hem compartit receptes amb els vídeos casolans per tal de saber més sobre els productes que podem aprofitar, a causa d’excedents de l’hort o aliments que ens queden a la nevera, i com.
  8. El programa Canva facilita la tasca de nens i nenes de 6è en el disseny de les etiquetes, i l’alumnat de 5è també ho aprenem.
  9. Preparació per l’exposició pel Fòrum i per la resta de l’escola, per fer una comunicació del nostres aprenentatges: què hem fet, com ho hem fet i què hem après.

CONCLUSIONS

Hem arribat a moltes conclusions, a continuació ens en presentem les principals i que son objecte de les nostres accions de cara el futur:

  • Si consumim productes de proximitat, estem consumint productes locals i de temporada, per tant, els aliments són els que podem trobar a cada estació i pròxims a nosaltres.
  • Gràcies a l’elaboració de conserves, estem evitant fer malbaratament alimentari, ja que li estem donant un bon ús a un producte que es pot fer malbé. Per la raó que tenim excedents.
  • Evitem fer un consum de productes d’altres països que arriben en una temporada que no toca i generen una contaminació ja que es distribueixen i transporten en vaixells, camions o avions.
  • Com més pròxima sigui la fruita i verdura, més qualitat té. En el producte de proximitat el sabor no varia tant perquè no ha estat tant manipulada i el temps entre la recollida i el consum és molt més curt.

Ahir, 12 de maig, els delegats/es verds amb un altre company/a de l’aula representaren a les classes de cicle superior per aprofundir en els temes de biodiversitat treballats i compartir-ho amb altres escoles.

Per la tarda els mestres de les diferents escoles varen fer una valoració molt positiva de l’experiència, en una videoconferència. En la cloenda va participar Maria Banyeres del CRP,  amb l’explicació del Projecte del Refugi de Llavors de la Noguera

Els propers dies 25 de maig i 1 de juny i per acabar d’arrodonir el treball realitzat i els continguts apresos, finalitzarem amb una xerrada/taller a càrrec del Pol de cal Trementinaire de Balaguer.

Agrair una vegada més la implicació dels nens i nenes dels diferents cicles i les seves famílies. Hem de seguir treballant en aquesta línia per aconseguir minvar la pèrdua d ela biodiversitat. Tots en som responsables!

Us deixem també un video-resum de tot el nostre procés d’aprenentatge i treball realitzat. Esperem que el gaudiu igual que ho hem fet nosaltres!

Clica la imatge per veure el vídeo