Setmana BIO

Dimarts 18 d’octubre va venir l’Elisabet Mas de l’empresa que trobareu informació a https://lavalldelord.com/es/empresa/formatgeria-les-roques/ a fer-nos una xerrada i a convidar-nos a veure en viu com es fan els formatges. Per començar ens va donar unes barrets per protegir la llet tal i com ho fan ells.

Ens va explicar que abans de venir a l’escola havia bullit la llet que portava en una olla. Una llet de cabra. L’havia bullit per poder-la esterilitzar i així matar els possibles microbis o bacteris perjudicials que hi poden haver.

Quan va venir a l’escola la llet, que bull a 100ºC, encara estava a 48,5ºC. Estava encara calenta.

Ens va ensenyar un potet on hi havia un líquid amb un nom que la majoria no havíem sentit mai. El quall.  En aquesta ocasió el quall era format per un líquid que tenen les vedelles a l’estómac. Ens va explicar que també n’hi havia d’origen vegetal com l’herbacol. Quan va tirar el quall a la llet el va ben remenar i llavors ens vàrem esperar una mica. Al cap d’una estona la llet ja era espessa, semblant a un iogurt.

El proper pas va ser agafar una gassa i un cop desinfectada hi vàrem anar tirant la llet quallada a sobre amb la intenció d’escórrer tot el líquid i començar a preparar el formatge.

Aquest líquid que anava traient ens va dir que es deia sèrum.

El quall, doncs, com que l’aigua anava marxant, s’anava espessint. Ho vàrem deixar tota la nit perquè s’escorregués l’aigua i es continués espessint. A partir d’aquí posaríem el formatge en un motllo i li donaríem forma a l’hora que li aniríem treient l’aigua que li quedés.

Ens va ensenyar diferents formatges fets a casa seva. Acabats de fer i d’altres amb més dies de maduració.

Vam veure que el formatge floria, es feia una crosta a partir d’uns fongs.

Ens va agradar molt aquesta experiència.

(Accedir a les fotos clicant al quadre lila “FOTOS”).