PREMI ESCOLES VERDES 2019

Tal com ja us vam informar, el passat 21 de novembre un grup de mestres, alumnes, famílies i una representant de l’Ajuntament es van desplaçar a la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona per recollir el Premi Escoles Verdes 2019 en reconeixement a una trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientalització integral del centre i d’implicació en la millora del seu entorn.

Aquest premi és el fruit del treball realitzat durant els últims 13 anys a l’Escola Bernardí Tolrà:

Durant el curs 2004–05 es van interessar pel Programa Escoles Verdes, i s’hi van adherir. Durant el curs 2004-05 van fer la diagnosi ambiental, i van elaborar el Pla de Cohesió Ambiental on es defineixen els trets i objectius ambientals de l’escola, així com les línies d’actuació. Després de fer-ne el seguiment corresponent durant el curs 2006–07 va ser atorgat el distintiu d’Escola Verda.

L’escola Bernardí Tolrà sempre ha estat interessada en millorar la qualitat educativa i ha participat en programes d’innovació educativa.

L’any 2007 es va iniciar el projecte d’innovació educativa: “Fem una escola sostenible: l’ambientalització curricular”. Es volia aconseguir una línia d’escola de les actuacions mediambientals que s’anaven desenvolupant i que es volien fer molt més extensibles: FER UNA ESCOLA SOSTENIBLE. Implicava desenvolupar l’ambientalització curricular amb la finalitat que l’Educació Ambiental fos un Eix Transversal que inclogués tots els altres. Adjuntant aquest Projecte al PEC i al Projecte Curricular de Centre era la manera d’incorporar la dimensió ambiental tant en la seva gestió com en el seu Currículum i implicant-se en totes aquelles accions quotidianes de l’escola que incideixen en la millora mediambiental.

En el Projecte educatiu hi consta que “L’Escola pretén que els alumnes aconsegueixin la maduresa necessària per a poder desenvolupar-se en el medi que els envolta i adquireixin seguretat en ells mateixos. Fomentar l’esperit crític dels alumnes per poder fer d’ells uns membres actius de la societat. Intentem que l’alumne conegui l’entorn que l’envolta i per això fem un ensenyament arrelat al medi. Volem que s’acostumi a observar, investigar, constatar i treure conclusions… És important el coneixement de la realitat local per arribar a la globalització”.

Durant aquests anys s’han anat incorporant diferents actuacions a la dinàmica de l’escola i que es valoren molt positivament. Cal continuar realitzant-les ja que formen part de la línia d’escola. Però també són dinàmics i s’engeguen nous reptes i actuacions, aquí es veu la importància de tenir una comissió ambiental a l’escola que va plantejant activitats a fer dins el Pla d’acció de cada curs.

La trajectòria en el programa d’escoles verdes ha fomentat aquesta participació ciutadana, amb molta il·lusió de participar a cada nivell amb els seus fills. Moltes d’aquestes han traspassat la porta de l’escola i han incidit en la implicació de tot el poble.

L’acte de lliurament va constar d’una benvinguda institucional, una taula rodona amb el tema “La biodiversitat vegetal a Catalunya: coneixement i reptes de conservació” a càrrec de la Dra. Jordina Belmonte, la Dra. Esther Garcés i el Sr. Jaume Vicens, l’entrega de premis pròpiament dita i una cloenda a càrrec de l’Honorable Conseller de Territori i Sostenibilitat Sr. Damià Calvet.