Els espais i els materials

                                   

Els espais, les propostes i els materials necessiten:

 

ORDRE I PRESENTACIÓ: És un facilitador d’aprenentatges i estructures mentals. Tants pels infants com pels adults. És la base d’un espai harmònic i en sintonia, i facilita que els infants se’n puguin responsabilitzar i mantenir-lo amb la màxima autonomia. Cal trobar l’equilibri entre la quantitat d’oferta, la facilitat o ajuda per mantenir l’ordre i la seva disposició i col·locació en suports.

FLEXIBILITAT: La nostra intervenció s’ha d’ajustar a les necessitats dels infants i també a les dels adults, per tant els espais i els materials també. La flexibilitat facilita la plasticitat en l’actitud i la generació d’idees. “Un espai flexible ens parla de persones flexibles al seu càrrec”.

AUTONOMIA: els infants posseeixen la necessitat interna d’explorar, descobrir, tocar, jugar.  Són pura acció. Posar a l’abast els materials i propostes lliurement no només respectem aquesta necessitat sinó que a més a més afavorim un aprenentatge mutu, perquè l’acompanyant rep constantment missatges de les necessitats dels infants. En l’ús i amb la manipulació d’ells. 

DIVERSITAT: en els ambients trobem materials de diferents àrees d’interès i fins i tot d’exigències curriculars. I d’una mateixa àrea convé que hi hagi almenys dos o tres materials diferents perquè no tots els nens responen igual a tots els materials. Els espais són polivalents amb propostes innovadores, variades i atractives per afavorir el joc i l’aprenentatge”

FUNCIONALITAT: amb zones ben delimitades per funcions, preveient els recorreguts i els usuaris que en fan ús.