QUÈ PODEM FER A CASA? Orientacions d’Educació primària

Des del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, ens fan arribar una sèrie de recomanacions i orientacions per poder fer a casa.

És important compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

  • Activitats de l’àmbit lingüístic:

○    Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…

○    Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).

○    Planificar i fer un còmic.

○    Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…

○    Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients.

○    Escoltar audiollibres.

○    Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…

○    Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.

○    Visitar  museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.

○    Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.

○    Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).

○    Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.

  • Activitats de l’àmbit matemàtic:

○    Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del  Servei Meteorològic de Catalunya.

○    Recull  fotogràfic  de formes  geomètriques.  Àlbum  fotogràfic que  recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.

○    Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

○    On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.

○    Quina  oferta  m’interessa?  Anotar  les  ofertes  on  no  hi  hagi  indicat  el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

○    Materials autocorrectius de Edu 365.

○    Aprenent geometria.

  • Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:

○    Els virus: Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

○    Les vacunes: Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

○    Seguiment de la pandèmia

Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).

○    Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth

  • Activitat d’experimentació i art:

○    Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo

○    Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…

○    Observar, fer fotografies i recollir al diari.

○    Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.

○    Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)

○    Dinamiks

  • Activitats amb el mòbil o tauleta:

○    Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…

○    Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació.

  • Suport a les tasques de la casa:

○    Col·laborar en la neteja de la llar

○    Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…

○    Endreçar l’habitació.

○    Parar taula i recollir-la.

○    Plegar i classificar la roba…

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>