L’ESCOLA SANT GIL DE TORÀ VA PARTICIPAR EN EL II SIMPOSI D’EDUCACIÓ AMBIENTAL ESenRED A LA POBLACIÓ SEGOVIANA DE VALSEIN DINS LA SEU DEL CENEAM (Centro Nacional de Eduación Ambiental) EN PLE PARC DE LA SERRA DE GUADARRAMA.
Més de 70 mestres de primària, professorat de secundària i assessors/es ambientals han fet estada al CENEAM els passats dies 4,5 i 6 de juliol per celebrar el II Simposi de professorat Escoles cap a la sostenibilitat, organitzat per la xarxa estatal ESenRED de la qual la XESC (Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya) n’és membre. El nostre centre, com a Escola Verda, en forma part i vàrem participar compartint el projecte AMB L’ HORT A TOTES.
De Catalunya hi hem participat 14 persones: 9 docents, 4 tècniques i 1 postdoctoranda argentinobrasilera de la UAB.
Els principals objectius d’aquestes jornades han estat:
- Compartir experiències i recerca èn l’àmbit d’Eduació Ambiental en el sentit més ampli
- Elaborar propostes de reflexió i de treball de les diferents xarxes de ESenRED.
- Recollir un catàleg d’exemples de bones pràctiques
- Endegar treballs en xarxa entre els docents dels centres.
La ponència inaugural va ser “L’Educació ambiental participativa i la construcció prospectiva de futurs sostenibles” a càrrec de la Dra. Eloísa Tréllez Solís. http://www.dailymotion.com/video/xbo0kf_eloisa-trellez-solis_news
Enllaços a dues obres de Eloísa Tréllez Solís:
- Manual para educadores http://www.bio-nica.info/Biblioteca/Trellez2004.pdf
- Siete pasos de la danza de la Pedagogia Ambiental. http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2010_04trellez_tcm7-141775.pdf
En total es van presentar més de 50 comunicacions, repartides en espais de primària i secundària. L’institut hi vam participar amb l’actuació Salvem la colònia d’orenetes, però també en vam compartir altres durant les aportacions. Cada actuació era valorada en els àmbits de:
- 1)Integració curricular, en el marc de les àrees (les sortides, les recerques, treballs,o projectes transversals de l’ área de medi com “ AMB L’ HORT, A TOTES!”
- 2) Participació (comitè ambiental, comunicació, tutories…)
- 3) Gestió sostenible del centre (compres sostenibles, reutilització de lllibres, recollida selectiva,…)
- 4) Acció en el medi. Implicació a l’entorn. Exemples nostres són: la recollida de roba usada, l’ apadrinament d’ espais, la sensibilitazació de les diades d’ anar a peu, de l’ aigua, del mediambient, l’ hort,,,,,)
- 5) Treball en xarxa (trobades d’alumnes, de professorat)
Les experiències compartides i les necessitats comunes orienten cap a la integració de projectes: ambientals, de salut, de convivència i resolució de conflictes, de democràcia participativa, interpretació de patrimoni natural i cultural, de solidaritat i cooperació, recuperació de sabers ancestrals i diàleg amb els nous. Aquest Simposium, va ser el marc idoni per anar sembrant llavor d’ il.lusió que fructificaran , de segur, amb el temps.