EMOCIONS: L’ENUIG

Aquesta setmana parlarem de l’enuig. Pensem que aquests dies molts nens i nenes poden sentir-se enfadats,  ja que els hi costa acceptar la situació que estem vivim, que implica moltes limitacions i frustracions, i l’enuig és la seva forma de donar resposta a la frustració.

Sentir ràbia és normal i, com totes les emocions, té una funció. La ràbia serveix per defensar-nos, i si la gestionem bé ens pot ajudar a enfrontar-nos a situacions que considerem injustes, davant les quals potser ens inhibiríem o deprimiríem si no sentíssim l’enuig.

El problema, moltes vegades, no és tant l’emoció sinó el comportament que pot estar associat. S’ha d’acceptar  l’enuig, però no qualsevol comportament (crits, enrabiades, insults, agressions). Per això, és important posar límits i ensenyar a gestionar-lo, i resoldre els  conflictes de forma sana.

Us deixem un conte sobre l’enuig: MOLT ENFADAT!  I ara parlarem sobre la forma de gestionar els conflictes.

Tant si el conflicte sorgeix de la frustració o per conflictes d’interessos amb altres nens/es, hem d’ensenyar als nostres fills a gestionar aquesta emoció primer amb la calma, ja que no es pot resoldre res si no estem tranquils. N’hi ha diferents estratègies per fer-ho, p. ex. a partir del conte de la TORTUGA podem crear un  racó de la tranquil.litat, on els infants puguin anar sempre que se sentin nerviosos o enfadats. En aquest racó oferirem  als petits diferents materials que els ajudin a relaxar-se  (pot de la calma, construccions, mandales, contes, i/o eines com escoltar la respiració, comptar…) Al començament els podem acompanyar, fins que ho interioritzin com un recurs propi. Poden quedar-s’hi dins del racó el temps que necessitin i vulguin.

Pot haver-hi nens que els hi vagi bé córrer, que els hi  toqui l’aire, tocar un timbal… depèn del caràcter. Una vegada estan calmats podem fer-los reflexionar sobre la situació.

Gestionar les emocions és un aprenentatge, és per això que hem d’ensenyar als nens a fer-ho des de ben petits, ja que és quan es conforma la personalitat i es  poden instaurar hàbits positius, per tant els hi ensenyarem a RESOLDRE ELS CONFLICTES   a través del diàleg i el consens de forma que sigui enriquidor per tothom.

Us deixem uns quants contes per ensenyar als petits a solucionar els problemes de convivència de forma positiva:

CONSELLS PELS PARES:

D’entrada utilitzarem estratègies per prevenir, identificant els primers senyals d’enuig i afavorint la comunicació i l’escolta activa: Fem  que el nen posi nom a l’emoció, que conscienciï fins a quin punt està enfadat, i perquè està enfadat, p. ex.: Estàs enfadat?  Com d’enfadat estàs? Perquè estàs enfadat?… A més, ajudar-lo a cercar alternatives per solucionar el problema: que pots fer?…   Animar-lo a fer que  porti a la pràctica l’opció escollida i valorar quan ho fa i ha resolt el problema.

Quan el nen/a ja ha entrat dins d’una rebequeria ignorar-lo és l’estratègia més útil perquè les rebequeries disminueixin. La reacció inicial pot ser d’augment de la frustració, però aquesta baixarà de forma gradual. Si la causa de la frustració és un límit imposat, és important ser coherent i mantenir-lo i actuar de manera ferma, encara que sense duresa ni rigidesa.

És important també que davant de totes aquestes situacions nosaltres mantinguem la calma, d’aquesta manera podem ser bons models per aprendre a gestionar aquesta emoció,  ja que som els referents dels nens.

Recordeu que una forma de prevenir  és  potenciar emocions positives dins de l’àmbit familiar, com l’empatia (fer-lo posar al lloc de l’altre, p. ex.: com et sentiries si jo començo a cridar?…) o l’autoestima, valorant les seves conductes i actituds positives.

Desitgem  que aquests  recursos i consells us serveixin a l’hora  d’acompanyar als vostres fills/es en aquest aprenentatge de gestió de les emocions,  tan important per la seva felicitat i benestar emocional.

Una abraçada..