Quan la majoria dels nens inicien l’escolaritat es troben en un període clau de l’adquisició del llenguatge. A partir d’aquest moment, l’entorn escolar s’afegeix a la tasca de desenvolupament iniciada a l’entorn familiar. Un bon nombre d’activitats realitzades a l’entorn escolar requereixen la regulació del propi comportament, de la planificació i del desplegament d’estratègies cognitives. És també aquest entorn el que permet la interacció entre iguals i el treball en petits grups, que són excel·lents oportunitats per expressar i argumentar la pròpia opinió davant del grup, mantenir una postura, cedir, col·laborar, construir, arribar a acords, etc. És a dir, aportacions per a que l’alumne s’integri en el seu entorn social a través d’una correcta adquisició i ús del llenguatge.
L’escola, doncs, es tracta d’un espai social de natura interactiva. És per això que la nostra tasca com a MALLs es durà a terme d’es d’una perspectiva naturalista; és a dir, en el context en què es produeixen les interaccions naturals dels infants amb les persones habituals del seu entorn (companys i mestres), augmentant així les seves possibilitats de generalització.
Adoptar un enfocament interactiu i naturalista implica, en primer lloc, comptar amb les famílies i amb els mestres com a agents educatius naturals. Per això cal destacar la importància d’introduir canvis en els entorns lingüístics naturals amb la finalitat d’augmentar el valor ecològic de les intervencions i les possibilitats de generalització i manteniment. La revaloració de les interaccions quotidianes i del paper de les famílies i dels mestres com a agents educatius de primer ordre no vol dir que s’excloguin les actuacions dels especialistes ni que aquestes es redueixin a l’assessorament.
Donant un important valor a la participació en activitats socioafectives i lingüístiques que requereixen intercanvis diaris i , per tant, la participació activa i conscient dels adults que envolten el nen, aquí us deixo un petit recull de propostes per a tenir presents en aquests mesos de vacances per a interactuar amb els vostres fills:
– Potenciar l’autonomia, facilitant l’adquisició d’hàbits i comportaments adequats a l’edat: mastegar, ús de xumet i tetines, neteja del nas, etc.
– Tenir interès i mostrar-lo per saber què vol explicar el seu fill, tot donant valor a les necessitats de comunicació del vostre fill.
– Mostrar interès per descobrir els interessos i motivacions que manifesta.
– Tenir disponibilitat per parlar i escoltar.
– Jugar i compartir jocs amb el vostre fill.
– Fer servir fotografies familiars, llibres, objectes, vídeos, jocs, materials, etc., que facilitin la conversa amb l’infant.
– Parlar i explicar coses concretes que els passen, que han passat, o que s’han de fer, motivant- lo perquè hi participi.
– Oferir models i expressions diferents per a les seves produccions, tot realitzant expansions i reelaboracions de les produccions.
– Fer-li preguntes.