Història

La nostra escola està situada al poble d’Esponellà, dintre el municipi del mateix nom. El municipi d’Esponellà pertany a la comarca del Pla de l’Estany (Girona). Té una extensió de 16’3 quilòmetres quadrats i una altitud sobre el nivell del mar de 142 metres.

Esponellà està situat a la dreta del Fluvià, limitat al nord amb el municipi de Crespià, al sud amb Fontcoberta, a l’oest amb Serinyà i a l’est amb Vilademuls. Els pobles que formen el municipi d’Esponellà són: Esponellà, Vilert, Martís, Centenys, Les Anglades, Les Caselles, Batllori, Borrell i Bronsó.

El municipi d’Esponellà ha sofert grans variacions en el nombre d’habitants. Actualment té uns 400 habitants. La població es troba eminentment dispersa, a excepció del nucli urbà d’Esponellà, Vilert i Martís. La resta de la població està disseminada pel terme, habitant en cases de pagès. Esponellà té una densitat de població de 25 habitants per quilòmetre quadrat. Els habitants d’Esponellà es dediquen bàsicament a l’agricultura i la ramaderia. L’agricultura és de secà i les principals espècies ramaderes són el bestiar boví, porcí, oví i aviram. A Esponellà hi trobem els següents comerços i serveis : Dos restaurants, una fleca, una fusteria, un ferrer, tres empreses de construcció, un càmping, una casa de colònies i diverses cases de turisme rural.

L’any 2023 l’escola celebrarà els seus 75 anys.