L’entrevista: Noelia Roldán, mossa de quadra de l’Escola Agrària del Pirineu

Aquest mes, des del Servei de Formació Agrària, unitat del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural que s’encarrega de gestionar la Xarxa d’Escoles Agràries de Catalunya, entrevistem a la Noelia Roldán, mossa de quadra de l’Escola Agrària del Pirineu.

La Noelia va començar a l’Escola Agrària del Pirineu fent unes hores a la setmana, a través d’una empresa externa. Al cap de poc temps, un treballador de l’explotació de cavalls va agafar la baixa i ella va passar a cobrir les hores del seu torn durant vuit mesos. Més tard, l’escola la va contractar, i fins avui dia.

Actualment, les seves funcions a l’escola són molt diverses. La seva funció principal és tenir cura i manejar els cavalls de l’explotació, fet que comporta l’alimentació, la neteja de boxes i padocks, ajudar al veterinari quan és necessari, aplicar els tractaments, les rehabilitacions dels animals que es lesionen, entre d’altres. A més, com que a l’Escola Agrària del Pirineu compten amb eugues de cria i poltres que neixen a l’escola, també ajuda al veterinari a fer les ecografies, les inseminacions… i tot el que comporta la cria de cavalls. Una altra de les tasques de les quals s’encarrega és la del manteniment de les instal·lacions, els camps de pastura… utilitzant la maquinària agrícola, i munta i participa molt activament en la doma dels poltres perquè estiguin a punt a l’hora de formar a l’alumnat.

• Què és el que més t’agrada de la teva feina?

El que més m’agrada de la meva feina, sens dubte, és treballar els cavalls, muntar-los i fer la doma dels poltres. A l’escola tenim egües de cria i neixen poltres cada any. Des del principi hem d’intentar que el poltre ens accepti per poder fer-li el maneig diari, que estigui tranquil quan li fem qualsevol cosa tant a ell com a la mare, i sobretot, que estigui tranquil amb els alumnes. Aquesta és una feina de cada dia, que no es veu, però que és molt però que molt importat!

A l’escola també fem un mòdul de doma de poltres i, per tant, quan acaba el curs els meus companys i jo hem de seguir aquesta doma i munta de poltres que han començat, per tal que en un futur aquests cavalls puguin ser introduïts amb la resta de cavalls pels cicles de formació.

Per altra banda, també treballem els cavalls per corregir els vicis que van agafant (els ‘cavalls resaviats’, que treballen malament, tenen por…) i a més a més, quan entren a l’escola cavalls nous cedits de fora, els muntem per veure el seu nivell d’equitació i els posem a punt per poder començar a treballar amb els alumnes.

Considero que tant els meus companys com jo tenim un nivell prou bo d’equitació i formació específica i un llarg recorregut en aquesta àrea. Tot el que fem és un treball en equip i hem d’estar molt coordinats per fer-ho tot el millor possible, i tinc molta sort dels meus companys, ja que són molt professionals i crec que formem un gran equip.

• Com definiries les Escoles Agràries en una sola paraula o en una frase breu?

Personalment, penso que les Escoles Agràries són necessàries per seguir mantenint a la gent jove en contacte amb el món rural i la natura.

• Si parlem d’èxit en les Escoles Agràries, de què creus que estaríem parlant?

Per a mi, l’èxit roman en una formació i un professorat de qualitat. Professorat que estimi la seva labor i treballadors a les explotacions amb dedicació per la seva feina.

• Explica’ns una anècdota que hagis viscut a l’escola que pugui servir de consell per a la resta de docents.

No sé si podríem considerar-ho anècdota, però una cosa que m’omple de satisfacció és veure com alguns alumnes fora del seu horari d’estudi, els agrada baixar a l’explotació per ajudar-nos amb el bestiar, perquè realment els apassiona el que estan estudiant.

• On et podem trobar fora de l’horari laboral? Quines són les teves aficions?

Tinc moltes aficions! M’agrada molt anar en bici, fer senderisme, escalada, surf, muntar a cavall… Sempre que puc estic amb les meves gosses fent activitats a l’aire lliure, els animals són la meva passió.

• Quin producte de proximitat o quin producte de les Escoles Agràries no pot faltar mai al rebost de casa teva?

A l’escola fan uns formatges boníssims, m’agraden tots!!!

• Quina cançó o llibre ens recomanes per passar una bona estona?

M’agrada tota la música, però el que més acostumo a escoltar és pop espanyol. Com a llibre, “La casa dels esperits” d’Isabel Allende.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *