II Campus de Tecnologia: robòtica i programació

pòster campus

De l’1 al 3 de març en el CRE (Centre de Recursos Educatius) de l’ONCE a Barcelona es va celebrar el II Campus de Tecnologia, dirigit a una vintena d’alumnes que estan cursant entre 5è d’Educació Primària i 2n d’ESO i en el qual es van abordar diferents tallers i activitats vinculades a la robòtica i a la programació.

El Campus Tecnològic va fer possible conèixer robots accessibles i el seu funcionament per generar un producte creatiu i original en un taller de robòtica. Així mateix van poder aprendre a programar en entorns accessibles i jugar amb videojocs accessibles.

Es van realitzar activitats específiques i amb caràcter inclusiu per fomentar el treball col·laboratiu, participar de manera autònoma i segura i utilitzar el pensament computacional per a la resolució de problemes.

Les activitats més destacades:

• Un taller on es van plantejar diferents reptes per resoldre amb robots programables per botons com el Bee Bot o l’escornabot tals com arribar a un objectiu d’un tauler amb diferents obstacles, fer el recorregut amb un mínim d’instruccions possibles, etc.
  • Un taller per jugar i aprendre els conceptes bàsics de programació i seqüenciació amb el robot Tale-Bot Pro que permet la retroalimentació de veu i la gravació de narracions.
  • També van programar amb Code Jumper, un joc inclusiu de programació que permet crear codi connectant blocs físics en els que pots modificar paràmetres de variables i obtenir un programa amb retroalimentació auditiva.
  • Es van iniciar en la programació per codi amb la placa Micro: bit per crear programes molt senzills i entendre el funcionament d’aquesta placa.
  • Van acabar amb un taller de creació d’un robot amb elements manipulatius on cada alumne va ser creatiu i construir el seu robot. En aquest robot van incorporar la programació realitzada amb la placa Micro:bit.

El mateix dia que començava el Campus, l’1 de març, els joves  van fer una visita (11.30 h) a Pal Robotics, una PIME de recerca i desenvolupament, amb un tour per entrar en contacte amb material robòtic i conèixer de primera mà robots humanoides, robots manipuladors, robots socials i robots intralogistica.  Tanmateix, van tenir una aproximació a les aplicacions que es duen a terme en l’àmbit de la recerca i en l’àmbit industrial a data d’avui. I van entrar en contacte amb parts, components i equips que es desenvolupen a l’empresa.

El segon dia de la ma de Fundación ONCE i l’empresa Ga11y de Videojocs Accessibles, en col·laboració amb Deià l’Escola d’Art i Disseny de Barcelona es van endinsar en el mon dels videojocs. Després d’una xerrada sobre accessibilitat i videojocs van tenir l’oportunitat de provar alguns d’aquests videojocs en diferents plataformes i gaudir d’una estona d’oci.