Formació per a professionals de recent incorporació

Des del dia 18 al 22 d’octubre de 2021 s’ha desenvolupat a la seu principal del CRE ONCE Barcelona un curs dirigit a aquells professionals que s’han incorporat durant els últims mesos als equips específics d’atenció educativa per a la inclusió d’alumnat amb discapacitat visual. Ens han visitat un total de 18 docents els quals provenien de diferents parts del territori nacional.

Aquesta formació ha permès als participants l’apropament eficaç a diferents casuístiques des dels vessants alumne, comunitat educativa i família. Així mateix, el desenvolupament de diversos tallers els ha ofert l’oportunitat de conèixer quins són els recursos personals i tècnics a l’abast del professional específic per a l’atenció a la deficiència visual greu i la ceguesa. De manera transversal s’ha promogut la comprensió del concepte ajust al dèficit visual i com aquest es construeix i influeix en el desenvolupament global de l’individu amb discapacitat.

Resultat de l'activitat de tancament "Brainstorming o pluja d'idees final". S'observa un núvol de paraules format per tots aquells conceptes que s'han treballat i sobre els quals els participants han reflexionat durant el desenvolupament de la formació. Segons el nombre de vegades que els participants han repetit un concepte, la tipografia dels mateixos apareix més o menys gran. Aquest factor implica que, pel grup, uns conceptes adquireixen més importància per damunt d'altres. Els termes més repetits són: inclusió, autonomia, adaptacions, sensibilització, Braille, socialització, tiflotecnologia, accessibilitat, empatia, coordinació, acompanyament, sordceguesa, recursos educatius, ètica, TIC, educació emocional, entre altres.

Resultat de l’activitat de tancament “Brainstorming o pluja d’idees final”

És important remarcar que aquesta formació, de caràcter inicial, es complementarà posteriorment amb diverses formacions específiques. A més a més, els professionals de recent incorporació disposen d’un professional de referència amb llarga trajectòria en l’atenció a les necessitats educatives derivades de la baixa visió i la ceguesa, qui actuarà com a guia i tutor i que, gràcies a la seva experiència, serà capaç de proporcionar respostes adients a les inquietuds del nou professional, afavorint així una formació integral.