Història

L’any 1990 en Xavier Ruscalleda i Nadal registra l’associació ACME (Associació per la promoció cultural i teatral). Aquest mateix any neix l’Escola de teatre El Galliner a Girona.
En aquella època, l’opció d’estudiar teatre més propera era a l’Institut del Teatre de Barcelona. El Galliner neix amb la intenció d’omplir el buit que l’Associació considera que existeix a Girona i comarques sobre la formació teatral. L’ACME i L’AFIC (l’associació fotogràfica i cinematogràfica) les dues entitats organitzadores, fan mans i mànigues per aconseguir el suport per part de les institucions oficials. L’Escola se situa en el local número 5 del carrer de la Rosa de Girona. És un antic magatzem de ca l’Esquetllar, un local gros i molt malmès en el qual, després d’una intensa reforma, compartiran espai diferents disciplines artístiques com la fotografia, el dibuix i el teatre. La direcció de l’Escola l’assumeixen la Dolça Vilallonga i en Xavier Ruscalleda; la secretària és la Montse Linde; hi ha 5 professors fixos i 40 alumnes matriculats.

Aquesta primera etapa és convulsa, d’incertesa i de canvis: a principis de l’any 1993 Xavier Ruscalleda després de presentar la seva dimissió, abandona la direcció de l’Escola fundada tres anys abans i l’ACME es dissol. El Galliner està sense director i a més els professors i alguns alumnes abandonen el local del carrer de la Rosa per motius econòmics i algunes diferències de criteri. El preu del lloguer del local és massa alt i el destí que els espera és incert però hi ha ànim de consolidar-se com a entitat, així que, ben aviat, un nou equip format per en Xicu Masó, en Ferran Frauca, l’Anna Rovira i en Jep Sánchez substituiran la dissolta associació aprovant definitivament l’entrada d’una nova persona que s’encarregui de la direcció. La direcció recau en la persona de Jep Sánchez que serà el nou director de l’Escola fins a l’any 98.

Es dóna pas a l’AGT (Associació Gironina de Teatre) que es constitueix, el 15 de juny de l’any 93, com una associació de persones vinculades al món teatral de les comarques gironines i no pas una associació de companyies (com havia estat la dissolta ACME). Aleshores són vint socis i la relació de la nova associació amb El Galliner resta intacta (l’Escola segueix tenint el suport de l’AGT i la cobertura legal necessària). L’AGT es defineix com una associació sense ànim de lucre amb les finalitats de defensar la cultura a través del teatre, col•laborar amb entitats públiques i privades amb interessos similars, impulsar els coneixements dels corrents artístics del teatre, la dansa, el vídeo, la música i altres arts escèniques

El 1995, amb el suport de les administracions públiques, l’Escola es trasllada a la Casa de Cultura de Girona, d’on ja no s’ha mogut fins al dia d’avui. A partir d’aquest any les activitats de l’Escola i l’Associació no paren de créixer en quantitat i en qualitat com tampoc deixa de fer-ho el nombre d’alumnes, de manera progressiva i constant. De llavors ençà, El Galliner ha esdevingut l’escola de teatre de referència a les comarques gironines i una mica més enllà.