Projecte sobre Narcís Oller i la novel·la “Pilar Prim” a GESO 2

L’alumnat dels grups de Matí i de Vespre del Graduat d’Educació Secundària Obligatòria nivell 2 del CFA Tarragona estudia aquest trimestre la figura de l’escriptor vallenc Narcís Oller (Valls, 1846 – Barcelona, 1930), dins el mòdul de Literatura Catalana. El projecte inclou la lectura de la novel·la Pilar Prim (1906), l’última gran obra d’aquest narrador conegut també per La papallona, L’escanyapobres, La bogeria o La febre d’or.

En la programació d’aquest mòdul s’ha inclòs una primera aproximació a classe a la literatura catalana del segle XIX, en el context de la literatura europea. En aquest apartat s’ha parlat de corrents culturals com el Romanticisme i la Renaixença i d’autors com Àngel Guimerà i Jacint Verdaguer, a més de Narcís Oller.

Al mateix temps, es porten a terme dues activitats d’aprofundiment en la vida i l’obra d’Oller en col·laboració amb la Societat Narcís Oller de Valls. Es tracta d’una xerrada a classe a l’entorn de la trajectòria vital i literària de l’autor vallenc i d’una sortida a Valls per recórrer la Ruta Narcís Oller, que s’atura a diferents espais relacionats amb l’escriptor i on els participants llegeixen fragments de la seva obra relacionats d’una manera o altra amb aquests escenaris. El professor jubilat i membre de la Societat Narcís Oller, Josep Maria Pallàs Guasch, ha estat l’encarregat d’aproximar-nos a la importància d’Oller, tant en una conversa a classe com en el recorregut per la capital de l’Alt Camp. Des del CFA Tarragona s’ha expressat l’agraïment a la Societat Narcís Oller, i a Josep Maria Pallàs en especial, per la gran tasca de divulgació que porten a terme per donar a conèixer la rellevància d’aquest gran home de lletres de la literatura catalana.

L’alumnat ha hagut de traslladar les experiències de la xerrada i de la ruta literària a una notícia i un reportatge periodístic, respectivament, on han reflectit tot allò que han descobert i après sobre Narcís Oller i la literatura catalana d’aquest període.

Tal i com han pogut comprovar els alumnes, estem davant d’un autor que se situa al nivell de les grans plomes europees de la segona meitat del segle XIX i principis del XX.