El CFA Tarragona viu Sant Jordi amb activitats per tota la comunitat educativa

El CFA Tarragona ha programat diverses activitats coincidint amb la festa de Sant Jordi, que s’escau el 23 d’abril i que commemora el Dia del Llibre. Durant els dies previs a la diada de Sant Jordi, el centre convida l’alumnat a participar en el disseny d’un punt de llibre del CFA Tarragona, una proposta que s’integra en les activitats acadèmiques i que té format de concurs. Des d’àmbits com el de les llengües i la literatura també s’animarà l’alumnat a fer lectures en veu alta de fragments literaris relacionats amb els continguts treballats aquest curs. Les lectures en veu alta serviran per treballar l’expressió oral i, al mateix temps, aprofundir en el coneixement d’obres i autors literaris.

D’altra banda, i per fomentar l’hàbit de la lectura, des d’aquest abril el vestíbul del centre disposa d’un punt d’intercanvi de llibres, on es podran deixar llibres que ja no es facin servir i se’n podran agafar d’altres lliurement. Aquest punt d’intercanvi s’ha anomenat “Llibres Lliures. Espai d’intercanvi de llibres del CFA Tarragona”.

Recomanacions literàries a les xarxes socials

Sempre que es vulgui, i especialment durant aquest mes d’abril, es poden fer recomanacions literàries a través del Twitter, l’Instagram, el Facebook o el web del CFA Tarragona. Amb les etiquetes #cfatarragona #SantJordi2021 qualsevol persona pot explicar quina obra literària li ha agradat, per quin motiu o fins i tot quina obra no recomanaria.

La programació d’activitats de Sant Jordi 2021 al CFA Tarragona és, doncs, la següent:

Al passadís del CFA Tarragona hi podreu trobar un punt d’intercanvi de llibres, d’on podreu agafar el llibre que us interessi i on podreu deixar llibres que vosaltres ja no feu servir.
Us proposem elaborar un disseny d’un punt de llibre per al CFA Tarragona, que ha de tenir com a fil conductor la literatura i la Diada de Sant Jordi.  El professorat informarà dels detalls per participar-hi i dels premis que es podran aconseguir.

Per poder participar-hi:

• Has de dissenyar un punt de llibre respectant la plantilla en paper o en suport Canva que et proporcionarà el professor/a.
  • Comparteix el teu disseny a twitter o Instagram amb les etiquetes #cfatarragona #SantJordi 2021.
  • També podràs lliurar el disseny fins al dia 19 d’abril per e-mail o en paper.
  • No oblidis posar-hi el nom.
  • Tots els dissenys es mostraran al passadís per poder-los votar.
  • El dia 23 d’abril es decidirà el disseny guanyador.
Durant els dies previs i durant la Diada de Sant Jordi proposarem a l’alumnat de llegir en veu alta al passadís del centre alguns fragments d’obres literàries que estiguem treballant a classe o que suggereixi l’alumnat a partir de les seves preferències.
Recomanacions literàries a les xarxes socials Sempre que ho vulgueu, i especialment durant aquest mes d’abril, podeu fer recomanacions literàries a través del Twitter, l’Instagram, el Facebook o el web del CFA Tarragona. Amb les etiquetes #cfatarragona #SantJordi2021 podeu explicar quina obra literària us ha agradat, per quin motiu o fins i tot quina obra no recomanaríeu.
Sant Jordi, la festa del llibre

La celebració del Dia del Llibre és força recent. Segons algunes fonts, es va celebrar per primera vegada el 7 d’octubre de 1926. La idea original va ser de l’escriptor valencià establert a Barcelona Vicent Clavel Andrés, que ho va proposar a la Cambra Oficial del Llibre de Barcelona. Poc després, l’any 1930, es va canviar la data pel 23 d’abril, per commemorar que aquest mateix dia però de l’any 1626 van morir els escriptors Miguel de Cervantes i William Shakespeare. El 23 d’abril també van néixer o morir escriptors universals com Josep Pla (1981), Maurice Druon (1918), K. Laxness (1902), Vladimir Nabokov (1899) o Manuel Mejía Vallejo (1923).

La festa, que coincidia amb Sant Jordi, va arrelar a Catalunya en confondre’s amb la festivitat de la Diada, mentre que gairebé va desaparèixer a la resta de l’Estat, on va deixar de celebrar-se a molts indrets o bé es va mantenir de manera residual.

Per Sant Jordi es ven un percentatge força apreciable de la producció literària anual, fet que aprofiten les editorials per presentar-hi les darreres novetats, especialment, les escrites en català.

El 15 de novembre de 1995, en una conferència general que va tenir lloc a París, la festa del 23 d’abril dedicada a la literatura ha estat declarada per la UNESCO “Dia Mundial del Llibre i dels Drets d’Autor”. (Text extret de gencat.cat/santjordi)