21 de febrer, Dia Internacional de la Llengua Materna

El passat 21 de febrer vam celebrar el dia Internacional de les Llengües Maternes amb diverses activitats. A l’escola vam anar construint al llarg del dia un gran mural amb paraules boniques en les llengües maternes dels nostres alumnes. Els participants ens deien les paraules en la seva llengua i les escrivíem al mural. Havia de quedar ben ple i ho vam aconseguir.

La jornada va culminar amb l’assistència d’un grup d’alumnes a l’acte institucional que el  Ple pel Català al Camp de Tarragona va organitzar per celebrar aquesta diada i que, com és ja tradició, es va dur a terme a la sala d’actes dels Serveis Territorials de Cultura.

Enguany, el tema de la trobada era La toponímia i la llengua de signes catalana. A la sala s’hi van aplegar aprenents de català de diversos centres: del Centre de Formació d’Adults Tarragona, dels centres de normalització lingüística de Tarragona i de l’Àrea de Reus, de l’Escola Oficial d’Idiomes de Tarragona i del Servei Lingüístic de la Universitat Rovira i Virgili.

En la primera part de l’acte, els aprenents representants de cada centre es van explicar noms de lloc en nou llengües diferents: amazic, anglès, àrab, gallec, georgià, japonès, malaiàlam, portuguès i romanès. Tots estaven relacionats amb algun dels quatre elements bàsics (foc, terra, aire i agua). De la nostra escola, la Fàtima ens va explicar el topònim àrab Wad Ad-Dahab, que significa Terra d’Or; i l’Abdelhak el topònim Tetuan, d’origen amazic, i que significa font. Va ser un orgull escoltar-los i acompanyar-los.

Les diferents exposicions van ser interpretades en llengua de signes catalana, que va tenir un paper important en la segona part, on diversos representants dels organismes del Ple ens van explicar l’origen d’alguns topònims de l’àrea del Camp de Tarragona i el Baix Penedès i una persona signant va mostrar els signes amb què s’expressen.

Va ser una jornada molt intensa i emotiva. Gràcies a tots per haver-hi participat.