Ens solidaritzem amb l’AFA Meridiana

L’AFA Ciutat Meridiana: l’última aula de formació d’adults

Abans de començar, hem de saber quines són, a grans trets, les diferències entre una AFA (Aula de Formació d’Adults) i un CFA (Centre de Formació d’Adults). És ben senzill: un CFA exigeix, segons les normatives del Departament d’Educació, unes millores que fan referència a l’habitabilitat i la seguretat, l’accessibilitat (barreres arquitectòniques) de l’edifici i la dotació d’uns serveis adaptats d’higiene, entre d’altres; millores que, de fet, no cal que disposi una AFA.

A Catalunya ja no queda gairebé cap AFA perquè totes s’han transformat en CFA, donant d’aquesta manera un millor servei als ciutadans que volen reprendre la seva formació o iniciar-ne una de nova. És a dir, que els CFA fan un suport social imprescindible si volem que l’ascensor social no s’aturii.

Deliberadament, hem dit abans gairebé perquè, de fet, sí que encara podem trobar una AFA a tot Catalunya: l’AFA Ciutat Meridiana.

Aquest escrit pretén donar suport i fer d’altaveu de les persones que lluiten cada dia per aconseguir que aquesta AFA —recordem: l’única a tot Catalunya— es transformi definitivament en un CFA.

On es troben els autèntics problemes?

L’AFA Ciutat Meridiana fa 44 anys que s’ubica en un mòdul prefabricat a una zona considerada verda; per tant, per continuar en el lloc on són, s’hauria de requalificar aquest terreny, fet que sembla impossible.

El 23 de març passat, el coordinador de l’AFA Ciutat Meridiana va rebre una convocatòria de reunió amb la directora general d’ensenyaments postobligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona per tractar el tema de la nova ubicació. La proposta del Consorci era la de traslladar les instal·lacions de l’AFA Ciutat Meridiana a unes aules d’un IES del barri, convertint l’AFA Ciutat Meridiana en una subseu del CFA Freire —un CFA d’un altre barri—. Això, evidentment, deixaria sense CFA propi al barri, convertint-se, per tant, en un detriment dels drets dels veïns.

Actualment, després d’una reunió celebrada el 27 de maig passat — on hi va participar el Consorci (Directora General d’ensenyaments postobligatoris i tècnica d’adults), el Districte (conseller de barri i tècnica d’urbanisme, conseller portaveu d’ERC a petició seva), el professorat de l’escola, la representació de l’alumnat i la representació sindical—, es va aconseguir un marge d’un curs per regularitzar aquesta situació, esperant aconseguir el que és un dret dels veïns de Ciutat Meridiana.

Una solució vàlida i justa a la situació que viu l’AFA Ciutat Meridiana ha de venir de mans de Territori Municipal que és qui ha de donar el següent i definitiu pas.

Què està fent l’AFA Ciutat Meridiana?

Tant el professorat com l’alumnat de l’AFA Ciutat Meridiana s’estan mobilitzant per fer visible aquest situació, tractant d’aconseguir que les autoritats pertinents prenguin la decisió justa i realitzable que persegueix l’AFA Ciutat Meridiana: la transformació en CFA de l’última AFA de tot Catalunya.

El CFA Barberà de Barberà del Vallès ens solidaritzem amb els nostres companys i companyes donant veu a la seva reclamació. A continuació facilitem uns enllaços amb les mobilitzacions que tots i totes estan duent a terme per assolir aquesta reivindicació amb èxit.