X GIMCANA DE LES LLENGÜES A CICLE SUPERIOR

ÚLTIMA SETMANA

La PREGUNTA.

EL PROCÉS A L’AULA:

Llegim la pregunta via CLASSROOM.

Aquesta setmana és l’última de la X Gimcana de les Llengües.
Hem de respondre un enigma. Per ser l’última setmana, posem buscar la resposta de l’enigma com a tasca per enviar la resposta aquest divendres 23/11. Fixeu-vos en les orientacions del final de la tasca, són les que ens donen des de la Gimcana.

1. Crear un Docs amb les vostres dades i escriure la pregunta de la setmana.
2. Buscar al DIEC la definició d’ENIGMA i escriure-la al Docs.
3. Escriure la resposta a l’enigma de la GImcana al full Docs.
4. Inventar un enigma (aquest enigma us el podeu inventar amb la parella que heu anat durant tota la Gimcana), si us en voleu inventar més d’un, endavant!

ORIENTACIONS:
Per a aquesta setmana és molt important, primer, conèixer com funcionen els enigmes. Cal llegir-los bé i pensar-hi una estona.
Per a les categories A1, A2, A3 (la nostra) pot ser útil tenir presents aquests recursos lèxics:
– Mots homònims. Es tracta de paraules que s’escriuen o sonen igual però que tenen significats diferents. Per exemple, si tenim l’enigma “Hi anem a buscar diners i ens serveix de seient” en realitat el que tenim són dos significats diferents que pot tenir la paraula BANC.
– Mots hiperònims. Un hiperònim és un mot de significat genèric amb relació a un o més mots de significat específic. Per exemple, si tenim l’enigma “Seient amb música de petit timbal” ens estem referint a TAMBORET. El mot ‘seient’ és l’hiperònim de butaca, cadira i tamboret. I ‘tamboret’ també pot ser un tamborí o tambor petit.
– Mots sinònims. Es tracta de mots que són gràficament diferents, però que tenen el mateix significat o un significat similar. Per exemple, els verbs ‘triar’ i ‘escollir’ són sinònims.
– Les frases fetes. Una frase feta és una forma estereotipada i invariable, el significat de la qual no pot ser deduït del significat dels seus components, i que gairebé mai no es pot traduir literalment d’una llengua a una altra. Per això, si no coneixem les frase fetes, ens anirà bé consultar-les:
Tenim diversos reculls de Rodamots:
I tenim també el Diccionari de sinònims de frases fetes de M. Teresa Espinal

Bona gimcana i a pensar molt!!

Setmana 4. Categoria A3

La PREGUNTA:

1. Llegim la pregunta via CLASSROOM.
  2. Copia la imatge al teu treball de la Gimcana i identifica el lloc.
  3. Localitza en aquest ENLLAÇ el nom dels monuments que hi ha a la imatge.
  4. Et presentem el diccionari TERMCAT. Cerca a DICCIONARIS DISPONIBLES, Llengües del món. A la classe practicarem cerques.
  5. Cerca Egipte a l’Enciclopèdia Catalana i escriu dades d’aquest país al FT.
  6. Descripció de la imatge al FT. Pots incorporar a la descripció informacions que has anotat al FT.

Aquesta setmana treballem: DIVERSITAT LINGÜÍSTICA I ART

Si en vols saber més consulta i informa’t a

El món en xifres

7. Responem via CLASSROOM i a l’hora de català de divendres acordem la resposta del grup classe i omplim el formulari.

8. Incorpora paraules al teu diccionari personal que hagis consultat aquesta setmana.

Setmana 3. Categoria A3

La PREGUNTA:

1. Llegim la pregunta via CLASSROOM.
  2. Escolteu l’àudio i copieu el contingut al docs. Subratlleu la paraula que considereu com a intrusa.
  3. Definiu què vol dir per vosaltres PARAULA INTRUSA.
  4. Inicieu al docs una llista de paraules intruses que anem localitzant mentre parlem a la classe. Intentem buscar la paraula correcta i ho practiquem.

RECORDEU QUE HEU D’ESCOLLIR QUIN TIPUS DE FONT D’INFORMACIÓ UTILITZEU:

• FONT D’INFORMACIÓ ORAL
  • FONT D’INFORMACIÓ ESCRITA
  • FONT D’INFORMACIÓ ON LINE:

Aquesta setmana treballem: DETECTIUS D’ERRORS.

Si en vols saber més consulta i informa’t a

Diccionari de l’IEC: https://mdlc.iec.cat/

Diccionari.cat: http://www.diccionari.cat/

5. Responem via CLASSROOM i  a l’hora de català de divendres acordem la resposta del grup classe i omplim el formulari.

6. La tasca que cal fer aquesta setmana relacionada amb la gimcana és obrir el DICCIONARI PERSONAL i afegir-hi les paraules que hem anat cercant al diccionari des de l’inici de curs.

PROCÉS:

• Obre un FULL DE CÀLCUL al DRIVE i anomena’l 1819 DICCAT + EL TEU NOM I COGNOM
  • Crea una etiqueta per a cada lletra de l’alfabet.
  • Crea les columnes: PARAULA / SIGNIFICAT / CATEGORIA / FRASE (ha de tenir a veure amb el significat de la lectura)

7. Cada setmana publiquem el treball d’un grup de la classe.

Setmana 2. Categoria A3

La PREGUNTA

1. Llegim la pregunta via CLASSROOM.
  2. Escoltem atentament els àudios i les possibilitats de resposta. Continuem  treballant  en parelles i establim un procés de cerca consultant diverses fonts d’informació.

RECORDEU QUE HEU D’ESCOLLIR QUIN TIPUS DE FONT D’INFORMACIÓ UTILITZEU:

• FONT D’INFORMACIÓ ORAL
  • FONT D’INFORMACIÓ ESCRITA
  • FONT D’INFORMACIÓ ON LINE: consulta el mapa lingüístic de cada llengua cercant a la Viquipèdia i copiant la imatge al vostre treball d’aquesta setmana. Redacteu un text (8/10 línies sobre cada una de les llengües a partir de la informació que heu cercat.

Aquesta setmana treballem: LLENGÜES DEL MÓN:  Aquesta és la meva llengua. Saps quina és?”

Si en vols saber més consulta i informa’t a LINGUA MÓN.

3. Responem via CLASSROOM i  a l’hora de català de divendres acordem la resposta del grup classe i omplim el formulari.

4. Cada setmana publiquem el treball d’un grup de la classe.

Setmana 1. Categoria A3

La PREGUNTA

1. Llegim la pregunta via CLASSROOM.
  2. Iniciem el procés de cerca:

Aquesta setmana treballem en parelles i establim un procés de cerca seguint la fitxa de la setmana 1.

Tema de la setmana: CONEIXEM POMPEU FABRA. Recordes que el curs passat el vàrem treballar a la classe?

3. Responem via CLASSROOM i  a l’hora de català de divendres acordem la resposta del grup classe.

4. Cada setmana publiquem el treball d’un grup de la classe.

Bona gimcana i ja estem esperant les vostres investigacions!