Continuem fent camí

Benvolgudes famílies, 

Iniciem un nou curs i ho fem amb tota la il·lusió del qui és conscient que cada curs és un tram més del camí que hem començat a fer com a escola. Un camí de transformació que ens ha de portar a fer de la nostra escola, una escola millor. 

Transformar l’escola, no vol dir fer una escola nova descontextualitzada, vol dir conèixer d’on venim, on som, quina escola tenim, com treballem, com avaluem, com ens organitzem, quins són els nostres punts forts i quins són aquells aspectes millorables. També vol dir que volem treballar seguint una línia educativa consensuada, que vagi en una única direcció, que no segueixi modes, sinó la convicció de saber on ens agradaria arribar. Per a fer-ho, necessitem definir un horitzó (l’escola que somniem tenir) i planificar els passos a seguir per a aconseguir-la, fixant-nos en les pràctiques educatives, l’avaluació i l’organització del centre.  Volem una escola que reflexioni, que pensi, que s’autoavalui i que parteixi d’aquesta mirada cap endins per millorar i aprendre.

Per continuar fent camí i treballar amb aquesta mirada transformadora de l’escola, ens hem adherit a un Pla d’Innovació del Departament d’Educació: el PAcTE (Pla d’Acceleració per a la Transformació Educativa). A través d’aquest pla, el Claustre de l’escola i el Grup impulsor (grup de mestres que lideraran el procés de transformació del centre) rebran formació, faran xarxa amb altres centres que es troben al pla i rebran l’ajuda d’una facilitadora que ens guiarà i ens acompanyarà durant els propers tres cursos.

Conscients de la importància que té mirar enrere per saber d’on venim i definir el punt en el que ens trobem per valorar el camí que ja hem recorregut, hem decidit crear un espai web on anirem fent palès i compartint amb tota la comunitat aquest camí.  

Volem ser un claustre que pensa que reflexiona, que s’autoavalua i per això un dia a la setmana el dediquem a fer claustre pedagògic. El dijous dia 30 de setembre vam realitzar la primera sessió d’aquest curs que vam dedicar a reflexionar entorn de 4 preguntes que ens van llançar des del Laboratori de Transformació educativa. A continuació, us compartim les reflexions a les que vam arribar.

Com podem millorar el lideratge pedagògic del centre?

Al fer-nos aquesta pregunta, se’ns va crear la necessitat de pensar quin lideratge pedagògic teníem actualment i quin lideratge havíem tingut en el passat. Vam veure que les claus d’un bon lideratge no les trobàvem en una persona que tira del carro, sinó que un bon referent eren els equips docents que s’havien implicat, coordinat i caminat en una mateixa direcció, creant una línia d’escola innovadora. Tenir moltes hores de coordinació i de treball en equip com a aspecte molt positiu i imprescindible, enfront dels individualismes i el “cada maestrillo tiene su librillo”. Ens vam adonar que totes donàvem molta importància a les hores de reflexió i autoavaluació per tal de detectar aspectes millorables i construir i definir línia. Vam considerar imprescindible tenir un claustre estable, que creixi juntament amb l’escola, amb un grup impulsor que tibi i guii, però amb un conjunt del claustre i de la comunitat amb la voluntat i l’actitud de moure l’engranatge en la mateixa direcció.

Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

Plantejar-nos aquesta pregunta en el si del claustre ens va fer adonar que col·laborar i aprendre junts és essencial per la nostra feina. Moltes vegades ho fem sense ser-ne conscients, ens sorgeix de forma innata, o no ho fem per manca de temps, sabent que si paressim, ens organitzessim, compartissim i col·laboressim, el temps destinat seria molt menor.  Analitzant en quin punt ens trobem a la nostra escola, creiem que estem treballant i coordinant-nos bé a nivell de grups de convivència estable, però veiem que ens faria falta millorar la coordinació entre els diferents grups. A més, veiem que ens falta temps per posar en comú el que fem a classe, i el que sabem o hem après a nivell individual. Podríem aprendre molt els uns dels altres. En definitiva, hem de millorar l’organització per trobar i donar el valor que requereix aquest temps de coordinació que necessitem.  

Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

És clar que l’escola ha de ser una organització que aprèn i una unitat de recerca, no podem concebre l’escola actualment, com una escola estanca, on s’ensenya i s’aprèn com fa cinquanta anys. Ara bé, per convertir-nos a la pràctica en aquesta escola que aprèn i que vol continuar aprenent, creiem que és essencial tenir un claustre estable (estem intentant aconseguir-ho), tenir una persona referent a cada cicle per guiar a la resta, donar una estabilitat temporal (2 anys a cada cicle) ja que creiem que també és important que tot el claustre passi per tot arreu, perquè és la millora manera de conèixer, entendre, posar-se en el lloc de l’altre i tenir una visió de l’escola i del procés d’aprenentatge de l’alumnat general. Ens cal també assegurar unes bases metodològiques per dedicar el temps que tenim a aprendre i millorar, enfront de traspassar informació i explicar. És imprescindible compartir la mateixa visió de centre, un mateix horitzó per seguir un camí i no anar cada curs en una direcció diferent. Ens cal mantenir i valorar les hores de claustre pedagògic ja que ens donen l’espai i el temps per aprendre i millorar com a escola. Ens cal un grup motor que motivi, faci un pas endavant, acompanyi o empenti des de darrera, per fer-nos seguir avançant. I ens cal mirar enfora per no tancar les portes de l’escola, impregnar-nos i impregnar l’entorn ja que hem d’aprendre i nodrir-nos els uns dels altres. 

Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

Tenim clar que hem de mantenir una actitud oberta i positiva, que encallar-nos en els problemes i en les queixes no ens deixa veure més enllà. Sabem que la cohesió de grup i de comunitat dins i fora de l’escola és primordial per construir i que hem de basar la nostra transformació, el nostre recorregut, en el que necessitem, introduint canvis, fent petites passes de forma coherent, justificada i amb sentit. Volem no recolzar-nos en frases com “Això sempre s’ha fet així” o “Això es una moda i a mi ja em va bé fer-ho així, perquè d’aquí dos dies ens diran que s’ha de fer d’una altra manera”, volem no seguir modes simplement pel fet de ser una moda, perquè la innovació ens portarà a l’aprenentatge i la convicció i la justificació ens portarà a la defensa del que fem.

 

 

En definitiva, per avançar en el nostre camí de transformació, el primer pas que hem de fer és conèixer-nos i definir on volem arribar, quina escola volem ser, quins valors volem transmetre i no només ho volem fer des del claustre, sinó que necessitem que tota la comunitat participem d’aquest procés, per tal d’aconseguir que tots sentim que l’escola del futur és la nostra escola. 

Conscients que cal cuidar-nos, que voler anar massa ràpid ens pot fer cansar abans, que caminant a poc a poc i amb pas ferm arribarem més lluny i que cada dia és un nou aprenentatge que ens dóna l’empenta per voler seguir caminant, us convidem a continuar aquest camí plegats.   

#XTTE #Referents #PAcTE/ExC

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>