Cicle Superior al RetoTech

Hola a tothom!

Avui us parlarem d’un projecte molt emocionant en el qual estem immersos a l’Escola Lavínia des del primer trimestre amb Cicle Superior. És la nostra primera participació al Retotech  i estem encantats/des de formar part d’aquesta gran aventura!

Com sabeu, a l’Escola Lavínia ens esforcem per ser un referent en l’educació de qualitat i innovadora. Volem proporcionar als nostre alumnat experiències d’aprenentatge enriquidores que combinin diverses disciplines i fomentin la creativitat, la resolució de problemes i el pensament crític. És per això que ens hem submergit en l’enfocament transversal de les STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) a l’etapa de primària.

Amb les STEAM, no només ens centrem en la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques com a matèries separades, sinó que busquem establir connexions entre elles. Això permet als nostres alumnes aprendre de manera global i vivencial, descobrint com totes aquestes disciplines es relacionen entre si.

Una de les formes en què estem aconseguint aquest enfocament és a través de projectes com el Retotech. Aquest programa ens proporciona materials, recursos i eines tecnològiques perquè els nostres estudiants puguin construir i experimentar amb tecnologies i dispositius. Amb aquest enfocament pràctic, els alumnes poden veure les aplicacions reals de les STEAM i comprendre millor com es relacionen amb el seu entorn i la sostenibilitat.

El Retotech també promou la col·laboració i la participació dels i de les alumnes en els diferents reptes que planteja. Això significa que  nostre alumnat pot compartir coneixements, experiències i idees amb altres alumnes d’escoles diferents, treballant en equip i millorant les seves habilitats de comunicació.

A l’Escola Lavínia, enguany participen els 52 alumnes de Cicle Superior ( tot i que el producte final per a l’exposició  l’ha enllestit un equip de 5è) i 2 mestres. Hem rebut una formació en programació amb Bitbloq i disseny impressió en 3D, i estem emocionats de posar en pràctica tots els coneixements que hem adquirit.

Un dels reptes en què estem treballant és la solució a un problema que ens afecta directament: les elevades temperatures a les nostres aules. Des de fa uns cursos, hem patit d’un excés de calor que dificulta l’aprenentatge. Per solucionar aquesta situació, els nostres alumnes s’han convertit en científics, enginyers i membres d’equip.

Han investigat els materials de construcció de l’escola, l’ubicació de les aules i l’exposició al sol. Amb aquests coneixements, han dissenyat propostes innovadores per a proteccions solars personalitzades que ajudin a controlar la temperatura i la llum a les aules. També han avaluat les solucions que ens han proposat des de l’administració educativa, com els ventiladors. És aquí d’on ha sorgit el projecte que hem presentat al Retotech. En aquest vídeo el notre equip ho explica molt bé!

 

La jornada final del Retotech va ser tota una experiència per als estudiants de l’Escola Lavínia. Després de molts mesos de treball dur i dedicació, va arribar el moment de presentar la seva maqueta i explicar el seu projecte als altres participants, mestres, alumnes i convidats.

Amb tot l’entusiasme i l’energia acumulada, els representants de l’escola van assajar de bon matí per assegurar-se que tot estava en ordre. Van preparar la seva exposició amb cura, mostrant la seva maqueta i tot el procés de disseny i construcció que havien seguit.

Quan van arribar al lloc de l’esdeveniment, van muntar ràpidament la seva exposició i van estar emocionats de veure les maquetes de les altres escoles participants. Van tenir l’oportunitat de recórrer l’exposició i veure les idees i solucions innovadores que havien desenvolupat els altres estudiants.

Va ser una tasca difícil escollir les maquetes que més els havien agradat, ja que tots els participants s’havien esforçat molt i els resultats eren espectaculars. Va ser inspirador veure la creativitat i l’enginy dels altres equips.

Finalment, va arribar el moment tan esperat ! Van presentar la seva maqueta amb passió i entusiasme, explicant com havien arribat a dissenyar el millor ventilador del món. Van destacar l’ús de sensors i actuadors, així com la programació adequada per optimitzar el seu funcionament.

Durant la seva presentació, van transmetre la importància de trobar solucions sostenibles i eficients per als problemes relacionats amb l’eficiència energètica i la protecció solar. Van compartir com havien aplicat els seus coneixements de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques per desenvolupar una solució pràctica i innovadora.

La seva presentació va rebre una gran acollida per part del públic. Va ser un moment de gran orgull per als estudiants, els mestres i les seves famílies, ja que van poder veure els resultats del treball dur i la dedicació dels estudiants.

El projecte Retotech d’Endesa ha estat una experiència enriquidora per a tota l’escola. Ha permès als estudiants connectar els seus coneixements teòrics amb l’experiència pràctica, fomentant la creativitat, la col·laboració i la resolució de problemes.

A través d’aquest projecte, els estudiants han après la importància de l’eficiència energètica, la sostenibilitat i la protecció del medi ambient. Han entès com petits canvis i innovacions poden tenir un impacte significatiu en la construcció d’un futur més sostenible.

L’Escola Lavínia està orgullosa de ser part d’aquest projecte i espera continuar participat en el futur. El Retotech ha demostrat als estudiants que les seves idees i coneixements poden transformar el món i contribuir a la construcció d’una societat més sostenible.

Després de les presentacions, va arribar el moment d’una ronda de preguntes i respostes, on els altres participants i convidats van poder fer preguntes al nostre alumnat sobre el seu projecte. Va ser una oportunitat emocionant per a ells  i elles de compartir més detalls i explicar les seves decisions de disseny i solucions innovadores.

Al final de l’esdeveniment, es va celebrar una cerimònia de clausura, on es van lliurar els reconeixements i premis als millors projectes. Tot i que només uns pocs guanyarien premis concrets, tots els estudiants van ser reconeguts per la seva dedicació i esforç en aquesta experiència de treball en equip.

L’Escola Lavínia va tornar a casa amb els caps alts i una gran sensació d’èxit. Més enllà dels premis i els reconeixements, l’alumnat va adquirir habilitats importants com la comunicació, la presentació de projectes i la col·laboració en equip. Aquests coneixements i experiències els acompanyaran al llarg de les seves vides i els ajudaran a enfrontar reptes futurs.A més, el Retotech ha deixat una empremta duradora en l’Escola Lavínia i els seus estudiants. Ha despertat un interès renovat per la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les arts, i ha inspirat als joves a seguir explorant aquests camps i a buscar solucions innovadores per als reptes del segle XXI.

Ara, amb l’experiència del Retotech a les seves esquenes, els estudiants de l’Escola Lavínia estan ansiosos per aplicar els seus coneixements en nous projectes i seguir treballant per un futur més sostenible i tecnològicament avançat. Saben que amb passió, dedicació i col·laboració, poden fer la diferència en el món i deixar una empremta positiva per a les generacions futures.