LA PSICOMOTRICITAT A INFANTIL

La metodologia utilitzada a la psicomotricitat es basa principalment en la pràctica psicomotriu Aucouturier, centrada en l’aprendre jugant. Jugant de veritat, al que el nen/a vulgui i com vulgui. Amb la finalitat d’afavorir el desenvolupament psíquic a través del cos.

L’objectiu general que volem aconseguir és afavorir el desenvolupament global i harmònic de l’infant, com també el desenvolupament de la funció simbòlica, el desenvolupament dels processos d’asseguració (conjunt d’accions i jocs que els infants realitzen una i altra vegada davant de les angoixes de pèrdua que es puguin generar (embolcallar-se, amagar-se,…) i al desenvolupament del procés de descentrament (diferenciar allò que és seu d’allò que pertany a l’entorn)

Partim d’un joc lliure, una activitat espontània i permissiva que es va organitzant a partir dels elements que els infants es troben a la sala i que inviten a l’expressió motriu ( joc sensoriomotriu,  joc simbòlic,…)

Destacaríem diferents continguts que treballem, entre d’altres:

– el cos, l’esquema corporal

– el moviment (tonicitat, control postural, equilibri, lateralitat)

– estructuració perceptiva (espai, temps)

– gestió emocional

Les sessions s’organitzen de la següent manera:

Hi ha un ritual d’entrada, on ens saludem, mirem qui falta i donem importància a les relacions del grup i a la cohesió social. També recordem les normes, recordem situacions passades, expressem a què ens agradaria jugar,…

Abans de l’activitat motriu espontània proposem algun joc, escalfament, dansa, expressió corporal, treball d’ emocions… i seguidament passem a destruir la torre de coixins on els nens/es es descarreguen emocionalment i gaudeix de l’acció de destruir. 

La següent fase és l’expressivitat motriu. Els infants van lliurement pels diferents espais muntats: zona de salt, de gronxar-se, de joc simbòlic, de relax, d’equilibri, entre molts d’altres (n’hi ha que es van variant segons el dia)

Seguim amb la fase de representació on els infants  expressen algun aspecte de la sessió viscuda. Normalment ho expressen verbalment, perquè el temps no ens acompanya, però si que en ocasions hem pogut fer representacions gràfiques, amb construccions, amb modelat… Amb aquestes activitats l’infant pot passar del plaer de fer al plaer de pensar.

I per acabar, el ritual de sortida. Té com objectiu concloure la sessió, recollir-la i acomiadar-se (ho fem ja sigui amb una paraula de com estem, amb algun moviment de relaxació, alguna visualització, ioga…), i sempre la tanquem en rotllana al voltant d’una espelma.

A continuació us volia posar unes fotos de les sessions de psicomotricitat classificades per classes. Espero ho gaudiu!!!

P3A

P3B

P4

P5A

P5B

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>