Història

L’Ajuntament de La Masó sol•licità a la Mancomunitat de Catalunya la participació en un concurs públic per a la construcció de noves escoles ja que reunia totes les condicions de les bases. Comptava amb 25 nens i nenes, l’Ajuntament cedia els terrenys i es comprometia a dotar-lo d’aigua, de llum i de tots els elements que fessin falta per a una escola moderna i plural. Així li va ser concedit per La Mancomunitat de Catalunya i va ser una de les quatre escoles model creades, essent les altres les de els Torms (Garrigues), Sant Llorenç Savall (Vallès Occidental) i Palau-saverdera (Alt Empordà), inaugurades totes abans del 1923.

El terreny que ocuparia l’escola fou comprat a Ramon Palau i tenia una extensió de 380 m2. A principis de l’any 1919 l’edifici ja estava enllestit. La nova escola fou inaugurada el 19 de gener de 1919, a la inauguració hi va assistir Eugeni d’Ors i Rovira (Barcelona, 28 de setembre de 1881 – Vilanova i la Geltrú, Garraf, 25 de setembre de 1954)

Per iniciativa del president Enric Prat de la Riba i Sarrà (Castellterçol, 29 de novembre de 1870 – 1 d’agost de 1917), la Mancomunitat de Catalunya va inaugurar quatre escoles model, abans de l’adveniment de la dictadura, amb projectes d’ Adolf Florensa i Ferrer (Lleida, 15 de maig de 1889 – Barcelona, 14 de juliol de 1968).

L’escola de la Masó es projectà el 1914 i va ser la primera.També és el primer projecte de Florensa, que va obtenir el títol d’arquitecte el gener d’aquell any.

L’escola, encara en funcionament avui, és un petit edifici d’estructura senzilla, teulada a dues aigües, porticat amb sis columnes dòriques de pedra i un ràfec que deixa l’embigat del porxo a la vista. L’envolta el pati d’esbarjo per a la canalla, amb arbres. Les obertures de portes i finestres són en fals arc i en punt rodó i el sòcol és de pedra carejada. El projecte es va adjudicar el novembre de 1915, no es va acabar fins a principi de 1919 i a la inauguració, el 20 de gener de 1920, hi va assistir Eugeni d’Ors i Rovira (Barcelona, 28 de setembre de 1881 – Vilanova i la Geltrú, Garraf, 25 de setembre de 1954), llavors director d’Instrucció Pública de la Mancomunitat.