Com podem mesurar la qualitat de l’aire que respirem?

Segons l’Organització Mundial de la Salut, nou de cada deu persones d’arreu del món respiren aire contaminat cada dia. El 2019 l’OMS va considerar que la contaminació de l’aire és el major risc ambiental per a la salut.

EducaCont és un projecte en el qual s’utilitzen de forma senzilla una sèrie d’elements per a mesurar paràmetres relacionats amb l’aire i la seva qualitat.

El projecte va néixer amb l’objectiu de conscienciar l’alumnat sobre la mala qualitat de l’aire que respirem, en general i del gravíssim problema a tots nivells que això representa. Una de les conseqüències de l’activitat humana sobre el medi ambient és l’abocament a l’atmosfera de gasos que afecten greument la salut. Només podrem fer accions que reverteixin aquesta situació si en som conscients i coneixen les substàncies perilloses, l’efecte que tenen sobre la salut en general i com podem reduir les seves emissions.

El projecte EducaCont és un projecte col·laboratiu entre centres d’Educació de diferents nivells i d’àmbit nacional. L’objectiu és mesurar la qualitat de l’aire, en especial (però no en exclusiu) a les ciutats i compartir les dades, de manera que l’accés sigui lliure.

Es planteja aquesta activitat com un projecte d’investigació dels alumnes a cada localització.

El grup de 6è participa en el projecte; l’alumnat aprèn des dels fonaments de la recerca: quins elements electrònics calen per recollir dades de l’aire, com s’han d’utilitzar i programar, quines dificultats cal resoldre per optimitzar-los, com recollim les dades, com les utilitzem, què ens diuen,… Si expliquem de forma clara què és un sensor, quins elements necessita per funcionar, com es pengen dades al núvol, com podem interconnectar els nostres aparells, l’alumnat té més elements per a esdevenir creadors de tecnologia, no simples usuaris. És per això que EducaCont és un material que permet treballar molt des d’una perspectiva STEAM i transversalment els diferents àmbits.