PER QUÈ LA CARN HA D’ESTAR A LA NEVERA? (5è)

En una de les converses d’aula sorgeix una pregunta: Per què hem de posar la carn a la nevera abans de cuinar-la si els animals són de sang calenta? Per què cal refredar-la si després l’hem de tornar a escalfar?

Per donar resposta a aquesta pregunta els infants del grup classe comencen fent unes infografies on explicar les seves hipòtesis. Un cop dibuixades es projecten i els infants les expliquen a la resta de la classe. La resta del grup, a mesura que escolten, anoten el que van dient (hipòtesis) i de quina manera han distribuït l’espai al full. Amb les seves hipòtesis creuen que la temperatura i l’aïllament són variants que fan que la carn es conservi millor.

Un cop fetes totes les exposicions, es llegeix un article sobre la relació de la temperatura amb la conservació de la carn. Després de llegir l’article i contrastar el que s’ha llegit amb el que pensaven al principi, es decideix fer l’observació d’uns trossos de carn amb una sèrie de variants que es plantegen a les hipòtesis inicials i a l’article.

Observen les carns durant una setmana, van anotant allò que veuen i comencen a treure i a compartir les primeres conclusions. Tot això es va apuntant a un diari d’observació. Al final de la setmana van poder comprovar que, tant el que deia l’article, com algunes de les seves hipòtesis inicials, es complia.

Un cop feta l’observació i consensuades les conclusions, tornen a recuperar els fulls on vam anotar les hipòtesis inicials i comencen a avaluar i a completar allò que havien anotat al principi. També es projecta i s’omple una graella on es van anotant totes les ampliacions i correccions de les hipòtesis inicials.

Per acabar, en parelles preparen una pregunta per incloure en un Kahoot basat en la conservació de la carn. Cada parella elabora una pregunta i 4 possibles respostes. Es donen indicacions per les possibles respostes. Un cop fetes les preguntes, els infants les escriuen en un document de Drive i posteriorment les passen al Kahoot.

Finalment, es projecta el Kahoot i tots els nens i totes les nenes responen a totes les preguntes amb el seu portàtil.

En aquesta investigació, a part dels nous coneixements relacionats amb el canvi de la matèria causat per l’efecte de la temperatura i els bacteris sobre els aliments, també han fet un treball metacognitiu sobre què han après i com ho han après, analitzant i avaluant els seus aprenentatges en diversos moments de la investigació.

Per veure algunes imatges, cliqueu AQUÍ.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>