EL NOSTRE ABECEDARI (I5)

Ja fa temps que anem omplint el nostre abecedari de la classe, últimament ens trobàvem que ens faltaven referents, així que hem decidit pensar entre tots i totes per acabar-ho de completar amb paraules que siguin significatives per nosaltres.

Primer en dos grups, vam pensar-les, escriure-les i les vam  confeccionar amb les lletres imantades. Després vam fer un joc on havíem d’emparellar la imatge amb la paraula. Ens fixàvem amb quin so i lletra començava la paraula i en la fotografia.

Finalment, vam repartir les paraules i les imatges. Cada infant en tenia un parell. Anàvem dient en veu alta la paraula i li buscàvem el so de la primera lletra. Un cop el teníem el vam col·locar a l’abecedari de la paret de la nostra classe. Aquest abecedari també l’hem imprès en petit format per ser més manipulable per ells i elles, i tenir-lo a l’abast per si en algun moment el necessiten de recolzament en alguna tasca de lectura o escriptura.

L’aprenentatge del codi escrit és un procés llarg que depèn d’aspectes maduratius, del context alfabetitzador i de les bones experiències relacionades amb la lectura i l’escriptura. I aquí a l’escola ho tenim molt present tot això. Els referents escrits poden representar una eina potent per afavorir el desenvolupament de l’autonomia en l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

En aquest cas, el nostre abecedari ens ajudarà a enriquir el context alfabetitzador i ajudarà als nens i les nenes a tenir una representació visual a l’aula d’una informació compartida que els permetrà resoldre els dubtes, recordar paraules, completar o omplir els buits que apareixen en situacions de lectura i escriptura durant l’estada a l’escola  (Seminaris d’escola, Tarragona, curs 1999-2000).

Podeu veure com van confeccionar el seu alfabet clicant AQUÍ.