Trobades de Matemàtiques

Benvolgudes famílies,

Els passats dies 7, 14 i 26 de febrer els mestres de l’escola vam organitzar unes “Trobades Matemàtiques” amb les famílies per tal d’explicar-vos com treballem les matemàtiques a l’escola.

Vam fer trobades per cicles de Petits, Mitjans i Grans i vam reflexionar sobre coses com:

L’escola ens va ensenyar a llegir. Ho hem fet servir a la vida després de sortir de l’escola, a diari, moltes vegades. Clarament l’aprenentatge de la lectura és un gran regal que l’escola ens deixà a tots. Un altre gran regal hauria estat el càlcul mental i el raonament matemàtic per resoldre problemes… però l’escola va invertir moltes hores a ensenyar-nos una altra cosa, a ensenyar-nos a dividir així:

Quan va ser l’última vegada que vam fer una d’aquestes fora de l’escola? Ens adonem que no hem fet servir mai, a la vida real, una divisió com la de l’exemple. Mai. Només existeix dintre les parets de centres escolars.

Així doncs… si només calculeu mentalment, tot sovint aproximat, i moltes vegades amb calculadora… per què hauria l’escola d’invertir tantes i tantes hores en oferir als nostres fills i filles una eina que no utilitzaran? Hem d’invertir el temps de forma més coherent.

A l’hora de dir el número de telèfon, per exemple, diem 622 533…. Per què no diem 625 milions…? El nostre cervell, de forma automàtica, pròpia, sense que suposi un esforç, talla allò complicat en parts assumibles, petites, senzilles, fàcils de gestionar. Passa en tot, també en el càlcul.

Així, basarem l’aprenentatge del càlcul en la descomposició. De manera que sempre provarem de gestionar números petits, números rodons o números fàcils que ens convinguin.

D’una banda, amb aquests números, afavorirem l’aprenentatge del concepte que implica cada operació bàsica. De l’altra, facilitarem enormement el càlcul mental. I el càlcul mental és la veritable eina que l’escola pot deixar en llegat als nostres nens i nenes.

En la resolució de problemes la idea és donar context a cada càlcul, a cada raonament matemàtic, per fer-lo proper a la realitat. El raonament matemàtic serà l’altre gran eina que necessitaran en el futur. Excuses, fils conductors, aprofitar situacions reals…

El procés metodològic és Vivencial / Manipulatiu / Gràfic / Simbòlic… en paper només els dos últims… i són els que ocupen menys espai proporcionalment…és per això que ja no veureu tants papers com abans! La majoria d’aquests aprenentatges són en conversa, en discussió, en grup.

Reunió de Petits

Reunió de Grans