Colònia Vidal

El passat 11 de gener els alumnes de 6è A i 6è B vam anar a la Colònia Vidal situada a Puig-reig al Berguedà. Va ser una visita molt interessant i ens van explicar moltes coses.

La majoria de les famílies venien de cases de pagès i trobaven una gran millora en les seves vides. Feien torns de 12 hores, començant a les cinc del matí i només feien festa el diumenge amb l’obligació d’assistir a la missa. Tenien un sou estable, els homes cobraven entre 17 i 30 pessetes a la setmana, les dones entre 15 i 17 i els nens (majors de 10 anys) de 6 a 9 ptes. Per tenir feina a la colònia havien de treballar com a mínim quatre persones de la família, aleshores podien disposar d’habitatge (un pis petit) i tots els serveis de la colònia.

Els serveis que oferia la colònia eren: bar, escola per a nens, guarderia i escola per a les nenes, carnisseria, peixateria, barbaria, cinema, teatre, dutxes col·lectives, església, banc, hostal… També hi havia dos safareigs on rentaven la roba les dones; un el dels vius i l’altre la dels morts on hi rentaven la roba dels malalts. Disposaven d’aigua corrent i llum a partir de 1930.

Vam poder veure la presa al costat del riu Llobregat d’on treien l’energia hidroelèctrica i també la màquina de vapor que utilitzaven en època de sequera Vam poder entrar a la fàbrica i veure les màquines on filaven el fil a partir del cotó i els telers on feien la roba. Els treballadors podien patir diferents problemes de salut a causa de la seva feina: sordesa, ferides i cops, problemes respiratoris…

La gent que va viure a la Colònia manifestava que van ser feliços, ja que van disposar de moltes comoditats que vivint al camp no tenien.

Hem aprés moltes coses i vam gaudir d’un gran dia.