Història

L’escola “La Monjoia” està situada a Sant Bartomeu del Grau, un municipi de la comarca d’Osona (Barcelona), que té una extensió de 34’67 Km.2 i està a una alçada de 900m. A nivell demogràfic el poble compta amb 1000 habitants censats. A partir dels anys 70, es va experimentar un fort creixement demogràfic i en una dècada es va duplicar la població. Aquest fenomen cal atribuir-lo a la instal•lació de la fàbrica Tèxtil Puigneró, tot i que es va tancar el 2004. Això ha fet que, al poble, hi hagi una gran manca d’oferta laboral i que moltes famílies marxin a d’altres indrets a cercar feina. Paral•lelament, el poble disposa de lloguers econòmics i això fa que també vagin arribant noves famílies. Aquest fet provoca que, al llarg de tot el curs, hi hagi altes i/o baixes de matrícula d’alumnes

L’escola La Monjoia és un centre públic d’educació infantil i primària que promou en el conjunt de la seva comunitat una educació integral, de qualitat i compromesa amb la societat actual, dins un marc de coeducació, catalanitat, laïcitat, pluralisme i defensa de valors democràtics.

El nostre model d’escola considera a cada alumne com un esser únic, que no rep ni exterioritza la informació com la resta.

L’Escola la Monjoia està organitzada de la següent manera. A Educació infantil hi ha la classe de les Formigues (P3), els Milpeus (P4) i els Grills (P5). A Educació primària hi trobem: els guacamais (1r i 2n) els gossos llop (3r i 4t) i els kiwis (5è i 6è).

El nostre projecte educatiu contempla, sobretot, la necessitat de donar l’atenció adequada a cada nen. És, doncs, premissa de l’escola, conèixer les possibilitats de cada alumne, i oferir-li l’ensenyament més ajustat a les seves necessitats de manera que cadascú aprengui i es desenvolupi a un nivell màxim. Per aquest motiu els alumnes trobaran una oferta de diversos agrupaments ajustats a les edats dels alumnes i plantejats amb l’objectiu de treballar cada àrea amb la metodologia més adient.

A Educació infantil, els infants treballen a partir de: racons (que permeten escollir i reforçar el treball d’autonomia personal, al mateix temps que permeten treballar a partir del joc simbòlic, que és l’inici del pensament abstracte), tallers (que permeten treballar diverses tècniques en petits grups) i agrupaments de matemàtiques, psicomotricitat i música (que permeten treballar aquestes àrees d’una manera vivenciada i potenciant l’intercanvi).

A Educació primària els alumnes treballen a partir de: agrupaments de llengua (que permeten el treball de llengua a partir de la comunicació i de la literatura), agrupaments de matemàtiques (que afavoreixen el raonament, l’agilitat mental, la utilització de les TIC i el treball manipulatiu), tallers (que permeten aprendre a treballar en grup de manera cooperativa i potencien les capacitats de cada nen), racons d’anglès.

Tota l’escola participa en diferents projectes: pla de lectura (per potenciar les ganes de llegir explicant contes i presentant lectures), projecte interdisciplinar (un tema, que varia cada any, i que treballem al llarg de tot el primer trimestre des de totes les àrees i tots els cursos), l’hort ecològic (promou el treball d’observació i seguiment de les plantes, la responsabilitat dels nostres alumnes), tutors de contes (hi participen els alumnes de cicle superior i educació infantil. Afavoreix el desenvolupament de la llengua oral i fomenta la relació entre els alumnes).