Projecte Rius i Rieres, Hugot

Els alumnes de 4t i 5è fem el projecte Rius i rieres per estudiar i conèixer moltes coses sobre aquests espais. Els monitors del camp d’aprenentatge el Pep, Roger i Laura, un dia van venir a l’escola a explicar- nos el Projecte del riu i rieres.

L´ Hugot es un personatge fantàstic, ens envia missatges, té una veu molt ronca i costa d’entendre el que  diu a vegades,  ens va demanar si podíem ajudar a les truites, les seves amigues,  a buscar un riu net per viure. Nosaltres vam dir que si que l’ ajudarem.

El dilluns 30 d’octubre vam anar a la vora del riu Bastareny de Bagà, prop del Pont de la Vila. Allà ens vam organitzar en grups diferents grups:

Grup A: Blanca, Beth, Bruna, Ibai i Joan

Grup B: Valle, Martina, Lluc, Miquel i Silvia

Grup C: Aleix, Maria, Anna, Chloe, i Noa.

Quan vam arribar, la Laura ens va explicar una mena de joc que consistia en passar per cada arbre, liana o arbust que estigués marcat amb un cartell i identificar-los amb un herbolari. El nom dels diferents vegetals els vam escriure en un dossier. Quan havíem identificat els deu arbres, lianes i arbustos havíem de tornar al punt de partida.

Després, ens vam posar les botes de pescador que ens arribaven fins a la cintura per entrar dins del riu, seguidament vam mesurar l’amplada, i ens va donar 9 metres i 60 cm.La profunditat de la vora era de 13 cm, la del mig era de 26 cm i la del fons era de 39 cm.

També vam agafar uns termòmetres per mesurar la temperatura de l’aigua i de l’aire. Vam posar el termòmetre a l’aigua durant 1 minut. Després vam agafar aigua en un pot i el vam sacsejar per veure si tenia detergents i no en tenia perquè no va fer bombolles. A continuació amb un mesurador vam observar l’aigua per veure si estava neta o tèrbola, i estava bastant neta.

Després de mesurar la temperatura de l’aigua i de l’aire ens vam  dedicar a caçar macroinvertebrats. Vam agafar salabrets i pots de plàstic plens d’aigua. Es poden caçar de dos maneres : la primera es agafar una pedra i mirar-la 5 segons per veure si havia moviment. La segona és aixecar una pedra i rascar. És així com vam aconseguir molts macroinvertebrats.

Per la tarda la classe de 4t i 5è es va convertir en un laboratori, hi havia lupes, ordinadors i microscopis.

En els recipients hi havia aigua i els macro invertebrats vius que, després d’estudiar i classificar la Laura va retornar al riu. Els agafàvem amb pots petits per observar-los amb els microscopis i amb la guia sabíem el seu nom.

Aquesta activitat ens va agradar molt !

Fotografies: