PROJECTE LINGÜÍSTIC

5. Projecció del centre
Pàgina web del centre
La pàgina web del centre està elaborada amb NODES i és un espai comú d’intercanvi
d’experiències, coneixements i altres informacions de diferent tipologia per a tota la comunitat
educativa. La llengua vehicular en la web és el català. S’actualitza sempre que hi ha nous articles.

7. La cultura digital i les llengües
Gràcies a les eines digitals i a l’EDC (Estratègia Digital de Centre) podem apropar el treball de les
llengües encara més al nostre alumnat. La introducció de les noves tecnologies es fa de forma
implícita i interrelacionada a molts aprenentatges, així que s’aprenen com a tals i com a mitjà
d’aprenentatge per a les llengües.

EDUCACIÓ INFANTIL
En les primeres etapes es comencen a introduir ja les noves tecnologies, i a través d’elles l’alumnat
s’endinsa en el món de l’aprenentatge.
A P4 per exemple ja es comença a escriure el nom i alguna paraula, amb el que seran els primers
passos en expressió escrita.
Des de P3 a P5 es fan visualitzacions en les diferents llengües, amb la qual cosa l’ús del projector i
internet es converteix també en una plataforma viva d’aprenentatge.
Un altre exemple és l’ús de les tauletes, on es practica el traç de les lletres, es llegeixen contes, jocs
de memòria o es treballa el vocabulari en diferents llengües entre altres.
Menció especial mereix la robòtica, eina molt útil per treballar les llengües, tan sense aparells com
amb aparells. Per exemple sense aparells es treballa la lateralitat, l’orientació espaial o la
comprensió oral en el seguiment d’instruccions i jocs senzills. Amb les diferents apps que hi ha al
mercat també es poden treballar infinitat de conceptes relacionats amb les llengües. Finalment dir
que hi ha molts aparells i jocs per treballar les llengües, com per exemple les Beebots.

EDUCACIÓ PRIMÀRIA
L’entrada de l’alumnat a primària no deixa de ser una continuació del que ja s’ha iniciat a educació
infantil. Òbviament els reptes i l’exigència creixen amb un objectiu comú, buscar la màxima
competència de l’alumnat en noves tecnologies i respecte les llengües que es treballen a l’escola
en finalitzar l’etapa.
Un bon exemple de com intervenen les noves tecnologies en l’aprenentatge de les llengües a
primària en són els programes d’ofimàtica, tant les instal·lades a l’ordinador com les que ja trobem
actualment online a través del seu correu electrònic.
A 1r curs l’alumnat comença escrivint petites paraules i frases senzilles per acabar escrivint a sisè
redaccions i dossiers de treball en diferents idiomes, circulars a les famílies i altres ens com
l’ajuntament, etc. L’ús del corrector ortogràfic és una bona eina per la millora de l’ortografia en
aquest aspecte i ajuda molt a l’alumnat.
L’altra gran eina de treball en són les presentacions multimèdia, que comencen a prendre força a
partir de tercer o els programes d’edició de so com l’audacity. Aquest darrer és una gran
possibilitat per a l’expressió i comprensió oral, i el seu ús òbviament sempre anirà de menys a més
autonomia respecte l’alumnat.
La cerca i treball per internet, així com l’entorn d’aprenentatge (Classroom), esdevindran també
una eina importat en el treball de les llengües. Poc a poc l’alumnat anirà guanyant autonomia i
opinió crítica en la cerca, tractament i creació d’informació. Amb l’aplicació d’eines digitals
l’alumnat haurà d’acabar l’etapa sent capaç de ser resolutiu en tots els problemes que se li
plantegin.
A cicle superior la pàgina web també esdevindrà un element important i un canal per a crear
produccions amb eines digitals, com per exemple escriure articles.
Al igual que educació infantil, a primària la robòtica també esdevindrà un mitjà per al treball de les
llengües, tant amb aparells com sense. Són moltes les aplicacions a través de les quals les llengües
són vehicle per a l’aprenentatge i a la inversa. La programació és un element clau a primària i amb
ella aspectes com la comprensió lectora o l’expressió escrita seran importants.