Història

Des dels principis de la construcció del poble els nens i les nenes anaven al col·legi a Freixenet o a Montmaneu.

Al 1914 el Sr. Canela va aconseguir fer venir una mestra, la Sra Carme Mestres i fundaren l’escola de la Mare de Déu de Montserrat, situada a cal Po, val a dir que l’escola valia 6 reals.

La RENFE i el poble van demanar al Sr.Bisbe de Vic Excm.,Rvdm.Francesc Nuñoz Izquierdo, un mestre. U l’any 1918 va enviar a Mn. Josep Montanyà. Aquest capella va fer una capelleta i feia escola al primer pis de l’hostal vell de Cal Segalà. Hi anaven els nens. Les nenes continuaven anant a l’escola de Nostra Sra. de Montserrat.

El 27 de setembre de 1928 s’inaugura l’església i les escoles, costejades pel Sr. Josep Segalà. Regalà les escoles a la “Junta d’entitat menor” que era la representació del poble. L’ensenyament continuà com abans; els nens amb el mossèn i les nenes amb unes mestres particulars. Finalment s’aconseguí mestre i mestra nacional a St. Guim.

escola vella

L’any 1939 entrà com alcalde de Sant Guim-Altadill el Sr. Josep Iglesias Gassó, de Sant Guim. Començà fent sessions d’ajuntament a Freixenet però ben aviat va veure la necessitat del seu trasllat, ja que el centre era Sant Guim i un poble més gran; llavors l’ajuntament havia de tramitar molts passaports i qüestions de guerra. Fou l’any 1940 quan es traslladà oficialment l’ajuntament de Freixenet a Sant Guim. Amb aquest fet Sant Guim aconsegueix també la vinguda dels mestres nacionals.

L’any 1982 Sant Guim estava dotat d’una concentració escolar amb 10 mestres i on hi acudien tots els nens i nenes de la rodalia. Les escoles velles eren insuficients per donar cabuda a tots els alumnes. L’any 1981 s’inaguren unes escoles noves per la segona etapa d’EGB, mentre la primera etapa continua a l’edifici vell.

escolanova

Preparada la foguera de Sant Joan davant les escoles noves