PARTICIPEM DEL LABORATORI DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA

Comença un nou curs i des del Laboratori de Transformació educativa se’ns proposen quatre preguntes de reflexió pedagògica entorn el lideratge pedagògic.

El Laboratori de Transformació Educativa és una iniciativa del Departament d’Educació que analitza, impulsa i avalua processos de canvi i transformació en els centres educatius com a factor clau d’innovació i millora de la qualitat de l’educació en les diferents perspectives, variables i contextos. L’Escola Enxaneta en formem part des del seu inici, quan aquesta iniciativa agafa el relleu de l’Escola Nova XXI. 

La nostra escola compta amb un projecte i una línia definits i dia a dia anem omplint aquest projecte de les experiències que construïm conjuntament. La pandèmia ens situa en un nou escenari i amb una nova revisió. Sabem que el centre de tot és perquè i per a què eduquem. Quina escola, quins infants i per a quin món estem educant. L’escola és el bressol, és un lloc segur, referent i estable per molts infants. La pandèmia ens ha revelat les desigualtats en les que estan els infants a casa i les docents hem hagut d’anar trobant les maneres de connectar amb infants, famílies. Hem trobat maneres de fer diferents, ja no estem en la nostra zona de confort i el que s’ha fet des de sempre ja no serveix. També s’ha revelat la importància dels equips i del lideratge pedagògic, de fer juntes i col·laborativament la manera de trobar respostes. Hem de tenir un equip cohesionat i centrat amb la pedagogia. 

Entenem que el  lideratge pedagògic comença a l’aula. Tenim clar que la missió principal de l’escola és que els alumnes aprenguin. Hem de treballar per compartir i distribuir aquest lideratge i empoderar i ajudar a les docents de l’escola perquè som el primer factor que condiciona que els alumnes aprenguin. Això passa per crear equip, observar-se mútuament, obrir les aules, aprendre i reaprendre constantment. 

També passa per “trencar murs” i establir ponts, entre les docents, amb les famílies, amb l’entorn, amb les altres escoles i amb el territori. Hem de tenir temps per formar-nos i compartir per fer front a les necessitats de l’alumnat. Necessitem intel·ligència col·lectiva, millorar la col·laboració docent. Pensem que podem treballar des de dins de l’escola i estendre i compartir les nostres pràctiques per fer créixer el projecte.

De la sessió inaugural del Laboratori de transformació educativa hem extret que una escola que aprèn necessita temps, temps per pensar i compartir. Desaccelerar l’escola i crear espais reservats i preservats per la conversa pedagògica. Necessitem un bon clima a l’escola perquè sigui la base de la investigació per innovar. Hem d’elaborar evidències de des la nostra escola que ens permetin avançar. 

“L’escola no és només el lloc on aprendre és el lloc on aprendre junts” Philippe Meirieu

Equip de coordinació

Octubre de 2021

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>