Generació Plurilingüe (GEP)

Presentació creada per a la sessió informativa del Programa d’innovació Generació Plurilingüe (GEP) del 17 d’abril de 2023 del Servei Territorial de Barcelona Comarques.

El Programa Generació Plurilingüe (GEP)   s’inicia el curs 2017-2018 pel Departament d’Ensenyament.

La seva finalitat és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.

Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.

Els objectius generals del programa són:

• Promoure l’aplicació a l’aula de metodologies per a l’aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera (AICLE)
  • Fomentar el desenvolupament de projectes interdisciplinars en llengua estrangera, i oferir pautes per a l’organització educativa i el disseny curricular.
  • Reforçar el treball cooperatiu entre el professorat, fomentar la innovació educativa i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres educatius participants.

Els objectius específics del GEP són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:

Alumnat:

• Millorar la competència comunicativa en llengua estrangera.
  • Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals).
  • Fomentar el treball cooperatiu i per projectes.
  • Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre).

Professorat:

• Incorporar en la docència estratègies AICLE i d’aprenentatge basat en projectes (ABP).
  • Reforçar el treball cooperatiu.
  • Adquirir coneixement i estratègies d’intercomprensió.
  • Desenvolupar projectes globals de caràcter transversal.
  • Augmentar la competència en llengua estrangera.

L’escola s’incorpora en aquest projecte d’innovació en el curs 2019-2020. A continuació podeu veure l’evolució al llarg dels 3 anys de formació i implementació:

Si en voleu saber més, cliqueu la imatge

També podeu veure els projectes implementats a l’escola dins les formacions del Departament d’Ensenyament:

PROJECTE GEP 1 i PROJECTE GEP 2

L’impacte del projecte GEP a l’escola s’ha fet evident amb l’actual situació lingüística de l’escola:

• Incorporació de la llengua anglesa a dues assignatures a través de l’enfocament AICLE* al llarg de tota la primària. Aprofitant les formacions personals i les dobles especialitats d’alguns membres de l’equip docent s’ha pogut implementar l’aprenentatge de la llengua anglesa oral a través de les àrees de Arts & Crafts i Physical Education des de 1r fins a 6è de primària.
  • Auxiliar de Conversa. Gràcies al projecte GEP se’ns ha concedit la petició d’una auxiliar de conversa; una persona nativa d’Anglaterra que vindrà al llarg del curs escola 2022-23 (octubre-maig) i participarà activament de sessions amb l’alumnat dins l’horari lectiu. Això permet a l’alumnat tenir un nou model vehicular de llengua anglesa i veure’s amb la necessitat de fer ús de les seves estratègies per comunicar-se en aquesta llengua.

*AICLE: Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera o en anglès Content Language Integrated Learning (CLIL).