Presentació creada per a la sessió informativa del Programa d’innovació Generació Plurilingüe (GEP) del 17 d’abril de 2023 del Servei Territorial de Barcelona Comarques.
El Programa Generació Plurilingüe (GEP) s’inicia el curs 2017-2018 pel Departament d’Ensenyament.
La seva finalitat és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.
Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.
Els objectius generals del programa són:
- Promoure l’aplicació a l’aula de metodologies per a l’aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera (AICLE)
- Fomentar el desenvolupament de projectes interdisciplinars en llengua estrangera, i oferir pautes per a l’organització educativa i el disseny curricular.
- Reforçar el treball cooperatiu entre el professorat, fomentar la innovació educativa i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres educatius participants.
Els objectius específics del GEP són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:
Alumnat:
- Millorar la competència comunicativa en llengua estrangera.
- Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals).
- Fomentar el treball cooperatiu i per projectes.
- Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre).
Professorat:
- Incorporar en la docència estratègies AICLE i d’aprenentatge basat en projectes (ABP).
- Reforçar el treball cooperatiu.
- Adquirir coneixement i estratègies d’intercomprensió.
- Desenvolupar projectes globals de caràcter transversal.
- Augmentar la competència en llengua estrangera.
L’escola s’incorpora en aquest projecte d’innovació en el curs 2019-2020. A continuació podeu veure l’evolució al llarg dels 3 anys de formació i implementació:
Si en voleu saber més, cliqueu la imatge
També podeu veure els projectes implementats a l’escola dins les formacions del Departament d’Ensenyament:
PROJECTE GEP 1 i PROJECTE GEP 2
L’impacte del projecte GEP a l’escola s’ha fet evident amb l’actual situació lingüística de l’escola:
- Incorporació de la llengua anglesa a dues assignatures a través de l’enfocament AICLE* al llarg de tota la primària. Aprofitant les formacions personals i les dobles especialitats d’alguns membres de l’equip docent s’ha pogut implementar l’aprenentatge de la llengua anglesa oral a través de les àrees de Arts & Crafts i Physical Education des de 1r fins a 6è de primària.
- Auxiliar de Conversa. Gràcies al projecte GEP se’ns ha concedit la petició d’una auxiliar de conversa; una persona nativa d’Anglaterra que vindrà al llarg del curs escola 2022-23 (octubre-maig) i participarà activament de sessions amb l’alumnat dins l’horari lectiu. Això permet a l’alumnat tenir un nou model vehicular de llengua anglesa i veure’s amb la necessitat de fer ús de les seves estratègies per comunicar-se en aquesta llengua.
*AICLE: Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera o en anglès Content Language Integrated Learning (CLIL).