Activitats

Curs 2022-23

 

Activitats del projecte “Bo, Sa, Sostenible i Segur” durant el temps del migdia 

Assemblea: Donem veu als infants, busquem la seva implicació i participació en tots els àmbits quotidians. I sabem que afavoreix la convivència, la cohesió social, la resolució de conflictes, la presa de decisions… i enforteix els valors de l’empatia, la solidaritat, la tolerància, el respecte. Els alumnes poden expressar les seves opinions, dir el que els agrada i el que no, proposar millores, buscar solucions als conflictes. Pels més grans és un espai d’aprenentatge que es basa en la conversa, el diàleg, l’argumentació, l’escolta activa i el respecte pels altres. Aquestes són eines que acompanyaran els infants tota la vida i els ajudaran en contextos molt diversos.

Cinema: Treballarem el desenvolupament dels infants, la diversitat, el treball en equip i la recerca d’aprenentatges significatius. Es ajudarà a acompanyar als infants a ser persones actives, participatives i crítiques, protagonistes de la seva vida i conscients de la realitat en què viuen.

Construïm: Els jocs de construcció són un dels jocs preferit pels nens. La capacitat de formar les coses de peces soltes és molt  motivadora i divertida. Per això, utilitzant diferents materials fomentem  la creativitat i l’estimulació mental. És cert que la dificultat de la construcció haurà de ser variada depenent de l’edat dels nens.

Contes: Enriqueixen el seu vocabulari, ajuden a potenciar determinades habilitats com la capacitat de comprensió i expressió i contribueixen a l’adquisició de la llengua. Les narracions també els ajuden a descobrir i comprendre el món que els envolta. L’Infant es pot reconèixer a ell mateix tot identificant-se amb personatges o recordant vivències. A més, els contes també ens serveixen per transmetre valors, hàbits, actituds, etc., així com elements culturals o històrics, ja que són una combinació entre realitat i imaginació.

Dansa i ball: La vida és moviment, el moviment és quelcom innat, involuntari. És un mitjà  de comunicació, d’expressió. Dota de més agilitat, millor coordinació i equilibri, ajuda a concebre el propi cos, evita el sedentarisme i l’obesitat, afavoreix una millor salut cardiovascular, etc. Però també millora la memòria, la creativitat i la sensibilitat. La intel·ligència emocional, l’autoestima i les habilitats socials també en surten beneficiades.

Expressió corporal: Amb els infants parlem d’activitats que promouen el joc simbòlic, treballar l’expressió oral, la seva imaginació i treballaran el vocabulari i el llenguatge dirigit, també les estones de relaxació.

Gratificació: Si durant la setmana han aconseguit els objectius proposats, podran escollir l’activitat que volen fer.

Ioga:  Farem que  guanyin control sobre el seu cos i sobre les seves emocions i que passin una bona estona.

Joc Dirigit: Augmenta les possibilitats d’utilització de joguines, afavoreix el desenvolupament intel·lectual, social, afectiu i motriu  i  ofereix models positius.

Joc Lliure:  Deixar els nens jugar amb total llibertat a l’exterior és beneficiós per desenvolupar l’aprenentatge i les habilitats socials i emocionals.  Jugar a l’exterior ajuda els més petits a millorar les habilitats socials , ja que estan en contacte amb altres nens i han d’aprendre a relacionar-se, a compartir, a negociar i, en definitiva, a interactuar amb els altres. En aquest sentit, jugar amb altres nens també implica la necessitat de desenvolupar les habilitats de lideratge i cooperació , entre elles aprendre a dirigir però també a cedir, es tracta d’un escenari idoni per inventar jocs i imaginar situacions.

Joc tradicional: Reben aquest nom perquè provenen de la tradició popular. És a dir, s’han conservat en el temps passant de pares a fills. Els jocs tradicionals són un element important i integral de la nostra cultura, que forma part de la nostra societat, són una eina molt vàlida per afavorir aquesta integració i transmissió.

Jocs de taula: En aquest context, els jocs de taula es presenten com a una solució perfecta, ja que no només són divertits sinó que, a més, ens comporten tot un seguit de beneficis: ensenyen a respectar les normes,  milloren la capacitat d’anàlisi,  impulsen la cooperació, ajuden a tolerar la frustració i desenvolupen la capacitat resolutiva.

Jocs esportius: Aquests jocs tenen beneficis en 4 àmbits: físic, psicològic, acadèmic i social. Constitueixen un hàbit saludable, alliberen tensions, milloren la capacitat d’aprenentatge o la memòria i, a més, afavoreixen la creació d’hàbits que es poden extrapolar a l’estudi i permet fer amics, guanyar confiança en si mateixos i resulta divertit.

Manualitats/treballs manuals: Les activitats manuals, sigui el dibuix o l’escultura, tenen una finalitat terapèutica, de descàrrega emocional, el modelatge o el retallar i enganxar desenvolupa  la motricitat fina dels infants, i dona impuls a la seva imaginació.

Racons: El treball per racons és una estratègia que té com a objectiu afavorir l’autonomia personal. Als racons de treball s’ofereix un material estructurat, amb una programació curricular on l’infant té la possibilitat d’escollir, (potenciant així la motivació, autoavaluació i l’autonomia) i posa en funcionament l’assaig-error amb material manipulable. Requereix una organització d’espais, oferint una gran varietat de propostes i un material als quals els infants poden accedir de manera oberta. Els nens i nenes poden realitzar activitats autònomament.

Olimpíades: Consistirà en una competició entre les classes. Cada dimecres, es realitzaran diferents proves (1 o 2) iguals per cada grup on s’obtindrà una puntuació. Tindrem una graella pels resultats i el seguiment.

Pesa i Pensa: Seguim amb el projecte que ens ajuda a prendre consciència sobre el malbaratament alimentari, aquest curs prenent les mesures de seguretat adequades.

 

MATERIALS PROJECTE EDUCATIU “BO, SA I SOSTENIBLE”

PANELL DE BENVINGUDA 

Just abans d’entrar al menjador els nens i nenes es poden aturar a la porta i, com si fos un restaurant, mirar el panell informatiu per consultar les novetats del dia amb els següents apartats:

Menú: 1r i 2n plat, acompanyament i postres que hi ha per dinar.

Tu tries: opció de triar els menús dels festius i, en ocasions, també les salses que acompanyen la pasta o les fruites que trobem de postres. És una oportunitat per oferir varietat, donar eines per escollir segons l’activitat que fem a la tarda i, alhora, aprofitar l’activitat per reflexionar sobre el malbaratament d’aliments, amb el projecte Pesa i Pensa.

Sabies que: informació nutricional dels aliments que formen part del menú del dia, amb anècdotes i curiositats per tal que sigui entenedora i divertida pels infants. És l’excusa perfecta per adquirir coneixements que ens permeten seguir uns hàbits d’alimentació saludable.

Origen dels aliments: la casella i el mapa on expliquem la procedència d’algun dels aliments del menú, per conèixer la proximitat d’alguns productes.

Els tastaolletes opinen: un espai per recollir tot allò que els nens i nenes volen compartir sobre com ha anat el dinar o l’estona de lleure educatiu com a eina de millora i de motivació per a tot l’equip del menjador

PANELL DE LES ESTRELLES

Un cop a dins del menjador els nens i nenes compten amb un altre panell amb els reptes que els guiaran per aconseguir les estrelles Farinetes del Bo, Sa i Sostenible. Tenen alguns reptes ja marcats i altres que trien els propis alumnes de forma autònoma, seguint les temàtiques que més els interessen, o per la pròpia comissió de menjador. Els reptes que ens serveixen de punt de partida es centren en els aspectes detallats següents:

– Aprendre a triar, ja sigui la fruita o els menús dels festius, sempre de forma assistida per part dels monitors i monitores per a garantir les mesures de seguretat.

– Organitzar les jornades de meatless day, centrades en fomentar menús amb proteïna vegetal

– Aprendre a ser conscients si tenim o no més gana

– Fer hortets per al menjador, ja siguin d’interior o d’exterior, en funció de les possibilitats

– Treballar amb el projecte Pesa i Pensa de sensibilització sobre el malbaratament d’aliments