“Poblet” promoció 17/18

Dilluns 23 d’abril

Avui, dilluns 23 d’abril, dia de Sant Jordi, hem anat a Poblet a descobrir la pau i tranquil·litat, com uns veritables monjos cistercencs…
Hem arribat a l’alberg Jaume I, situat a l’Espluga del Francolí, sobre les onze del matí i hem carregat les forces i les ganes d’aprendre amb un bon esmorzar. Un quart d’hora després ens hem reunit a les escales, tots junts amb els monitors. Han vingut dos personatges molt interesants: Ramon Berenguer i l’Abat Sans.

Amb ells hem llegit la llegenda de la formació de Poblet. Seguidament ens han dividit en tres grups. Cada grup ha anat a un aula diferent per a fer fins a tres tallers relacionats amb l’arquitectura i la societat medievals a Poblet.
En el primer taller hem reproduït els diferents arcs i sostres que podem trobar a les esglésies segons si és art romànic o gòtic.

En el segon hem reconstruït la maqueta del monestir de poblet, amb les parts més importants. Seguidament hem fet un segell de lacre reproduint el segell original de Ramon Berenguer IV.

A l’últim taller hem escenificat els diferents estaments de l’Edat Mitjana, disfressant-nos de diferents personatges com el rei, la reina, un monjo, etc.

A la tarda, hem anat tots cap al monestir de Poblet, a experimentar la vida d’un monjo Cistercenc dins d’un monestir. Però ho hem fet d’una manera especial: hem tancat els ulls i hem percebut les diferents sensacions, com ara l’olor, el so, la llum…

Després de fer la visita pel monestir, hem tingut el privilegi de poder escoltar les vesprades dels monjos. Durant mitja hora hem pogut gaudir d’un tipus de cant desconegut per a nosaltres.
Al arribar a l’alberg, hem fet un joc esportiu de treball en equip, i a l’acabar, ens hem instal·lat a les nostres habitacions.
Un quart d’hora després hem baixat a sopar.
I com no, abans d’anar a dormir, ens han preparat un joc de nit molt divertit.

Dimarts 24 d’abril

Avui dimarts 24 d’abril, hem conegut com es fa la tinta que utilitzaven els monjos de l’edat mitjana per copiar llibres i hem analitzat els seus components: el ferro i el tanint.
Hem experimentat la reacció que passa quan el ferro i el tanint (que l’hem tret de les fulles dels esbarzers) s’ajunten i es crea un líquid negre.

També hem analitzat el ferro, i hem vist que filtrant-lo, es crea un líquid roig. Així, hem demostrat que els monjos trobaven el ferro molt fàcilment per a fer tinta.
Tot seguit, hem ajuntat el líquid negre amb el granat.
Després ens hem dividit en quatre grups:

• Àcid tànnic (nou gàl·lica): element per a fer la tinta.
  • Sulfat de ferro (vidriol): element per fer la tinta.
  • Goma aràbiga: perquè la tinta es quedi al paper.
  • Timol (farigola): perquè la tinta es conservi.

A la tarda, en acabar de dinar, cada grup tenia un matràs amb tinta feta anteriorment i ens han donat un plumí per a provar-la. Tot seguit hem fet un esborrany i després la monitora ens ha donat una pauta amb les lletres que utilitzaven els monjos de poblet a l’edat mitjana per traduir els llibres.
A continuació, hem copiat l’abecedari amb les lletres específiques i hem escrit una frase amb llatí, cadascú podia triar.
Per acabar els monitors ens han donat un tros de pergamí per a escriure una frase amb el plumí.
Més tard hem anat d’excursió a Esplugues de Francolí on hem visitat l’església de la plaça. Ens han donat temps lliure per a poder visitar el poble i hem pogut comprar berenar i fer oci.

Dimecres 25 d’abril

El tercer i últim dia vàrem anar al municipi de Montblanc, poble popular per la llegenda de Sant Jordi, ja que la història transcorre en aquesta vila. El poble està envoltat per una muralla amb quatre portes: Portal de Sant Antoni, Portal de Bové, Portal de Sant Jordi i el Portal de Sant Francesc. Els portals i gran part de la muralla havien estat restaurats i modificats per adaptar-se al turisme constant que rebia.
Vam anar-hi tots plegats amb autocar i ens vam separar per grups del projecte. A l’inici de la visita vam observar el riu Francolí tot passant pel pont i finalment arribant a l’Hospital de Santa Maria Magdalena. Allí ens van explicar que l’havien usat per acollir peregrins i curar malalts, per això estava situat a les afores de la muralla. L’interior d’aquest tenia un estil gòtic català barrejat amb el renaixement.

l’església de Santa Maria, on alguns vam poder escoltar l’orgue barroc dels únics existents a Catalunya originals.

Després d’aquesta breu visita, vam separar-nos per grups de projecte i vam seguir un itinerari que recorria tota la vila tot passant pels punts d’interès més interessants d’aquesta: la plaça del Mercadal, on s’hi feien dos mercats setmanals i encara conservava les mesures oficials de l’any 1752 que eren la quartera i tres quarts. També hi havia la font major usada per distribuir l’aigua tant a l’interior com a l’exterior de les muralles, i la plaça típica de mercat amb les cases porxades a l’inferior on s’hi posaven les paradetes davant dels tallers; el Call jueu: l’antic barri on vivien els jueus, constituït per tres carrers formant una mena de triangle. Els carrers eren molt estrets i el paviment era de ciment i còdols distribuïts de manera irregular. En aquest barri es situava el palau Alenyà on hi vivia la famosa família noble Alenyà provinent de Rosselló; el Portal de Bové: l’entrada a la ciutat anomenada portal de bové té un nom molt peculiar: Bové ve de la paraula boví, i boví fa relació al gènere de les pastures de vaques que entraven a la ciutat. Després d’esbrinar el significat del nom de la porta, hem observat com estava esculpida la portalada: Amb un Matacà, merlets, espitlleres i, un arc de mig punt que subjectava la porta; l’església de Santa Maria: Al principi, ens va costar identificar l’estil de l’església perquè barrejava els estils de gòtic i de romànic, però, al final ens en vam sortir gràcies a la planta de l’edifici. A la façana principal es podien observar alguns animals mitològics, vam veure la història i com es deien aquells éssers esculpits a la pedra de la façana principal; el Palau del Castlà: El palau del castlà va ser un edifici molt important per a la ciutat de Montblanc, perquè era el que dirigia tota la cavalleria i els soldats del municipi. L’edifici estava adornat com si fos un palau reial: Gàrgoles, arc a la porta principal, motllures i cantonades arrodonides. Allà hi vivia el castlà, l’home que administrava tota la cavalleria i armes. Justament, el palau del castlà està situat al costat de l’església de sant Miquel, la primera església de Montblanc, més antiga que la de Santa Maria; el carrer de la Civaderia: El carrer de la Civaderia era el carrer on vivien els artesans i pagesos de Montblanc que portaven i treballaven la civada per a fer cervesa. Moltes cases d’aquestes eren cases pont: una casa que consistia en deixar un baixat i estret camí a sota perquè la gent i els animals passessin; el Palau Reial: El palau reial era l’edifici de la ciutat on hi habitava el rei quan hi venia, i, si no hi era el rei, hi vivia l’alcalde. Com podem observar, a la façana principal hi trobem gàrgoles i arcs de mig punt mig tapiats amb roques, això és degut a que antigament hi havia una entrada que es va tapiar per a canviar l’estructura de la casa; per últim vam anar al Portal de Sant Jordi: El portal de Sant Jordi té aquest nom perquè és aquí on va transcórrer la història de Sant Jordi, la Princesa i el Drac. Aquest portal és un homenatge a ell i a la seva llegenda històrica en el poble de Montblanc. Les característiques són gairebé les mateixes que les del portal de Sant Antoni: matacà, espitlleres i merlet, encara que aquest està molt més ben conservat que el de Sant Jordi. El de l’home de la llegenda és molt més bonic i està fet de pedra polida.