Lavabo per a persones menstruants

L’Institut La Sagrera Sant Andreu, com a centre de nova creació, hem apostat, des de l’inici per l’acompanyament emocional i l’educació inclusiva, vetllant per garantir que l’alumnat se senti còmode al centre.

En aquest sentit, el centre ha participat en el programa Escoles per la igualtat i la diversitat, des del seu primer any. El claustre s’ha anat formant per tal d’acompanyar les necessitats emergents de l’alumnat quant a diversitat funcional, cultural i afectivosexual i de gènere.

Així doncs, des de l’inici del projecte, el setembre del 2019, vam plantejar quin tipus d’acompanyament inclusiu ens agradaria oferir a l’alumnat pel que fa al seu cos. Un dels primers passos va ser que els lavabos fossin mixtes. Tal com promou el Programa Coeduca’t:

“l’objectiu és avançar cap a un model de sistema educatiu inclusiu, que incorpori la igualtat de gènere i la coeducació per contribuir a la millora de la societat, on no hi tingui cabuda la discriminació per raó de gènere, i que doni eines per desenvolupar unes relacions afectives i sexuals respectuoses, per poder prevenir, així, la violència masclista.”

D’altra banda, vam observar i es va assenyalar des de l’alumnat,  la necessitat d’un espai més ampli per tal d’acompanyar el cicle menstrual. Hem de tenir en compte que en aquest període 12-16 anys moltes persones inicien el cicle menstrual. La necessitat d’un espai reservat i còmode amb tot el que és necessari per a aquests moments era imprescindible. Així doncs, el 2019 s’obria el lavabo del cicle: una cambra àmplia amb vàter, pica, penjador, prestatge i material per acompanyar el cicle menstrual, per tal que totes aquelles persones que el necessitin, en puguin fer ús de manera lliure.

Les restriccions per la covid-19 van impossibilitar l’ús del lavabo del cicle. Aquest curs, quart del centre i segon als mòduls actuals, s’ha reprès el projecte amb el nom de lavabo de persones menstruants. Aquesta represa ha estat fruit d’una proposta de centre contextualitzada en l’art comunitari i en consonància als programes i propostes vinculades a l’educació afectivosexual a secundària. Forma part del nostre Pla d’Acció Tutorial l’educació afectivosexual i, per això, millorar el coneixement del cicle menstrual, trencar el tabú que l’envolta o donar a conèixer alternatives a la recollida del sagnat i al tractament dels dolors menstruals.

Per tal de dur a terme totes les accions inclusives, i per tal d’atendre i donar resposta a la diversitat de l’alumnat, hem anat fent xarxa, col·laborant i assessorant-nos amb programes del Consorci de Barcelona tals com: Escoles per la Igualtat i diversitat (Consorci d’Educació de Barcelona), Coeduca’t (Departament d’Educació) o Les meves regles (Generalitat de Catalunya); així com observar el model d’altres centres de secundària, universitats o institucions públiques que ja tenen un lavabo exclusiu per a quan les persones menstruants el necessiten.

Moltes gràcies a les persones que li han donat una nova alenada!