Un mar de coneixements, a 1r d’ESO o com aprendre fent

Escrit per Dana Vallès

Ells alumnes de 1r d’ESO s’han estrenat fent projectes amb el mar i els oceans com a (bona) excusa per investigar. Durant una setmana els alumnes no feien les classes reuglars siní que es dedicaven a treballar al voltant d’un tema relacionat amb el projecte, els mars i els oceans.

En un començament es pretenia fer-ho a la setmana de la ciència, però per manca de temps i organització es va decidir fer-ho l’última setmana de classes de l’any 2017.

El professor Roger Grau ens explica com van repartir la feina entre els alumnes. Per començar, els professors van repartir 6 eixos temàtics, que eren l’oceà Atlàntic, el mar Roig, l’Àrtic, el mar Mediterrani, el Pacífic i l’Índic. De cada un hi havia subtmes. Així, del mar Mediterrani, els subtemes que els alumnes podien investigar eren la contaminació, els refugiats de la guerra de Síria, per citar-ne dos exemples.

Segons expliquen els professors de 1r d’ESO, mentre els alumnes treballen amb projectes, aprenen fent, perquè ells són el motor de recerca d’allò que volen aprendre.

Una de les activitats que van fer els alumnes va ser situar en un mapa, en què hi havia el mar Mediterrani, les fotografies de les cuitas que hi estaven banyades. I aquest va ser una de les tasques que van fer. N’hi va haver moltes altres.

Una de les més destacables va ser la xerrada que l’oceanògrafa Isabel Cacho, de la Universitat de Barcelona (UB), va impartir als alumnes. Els va parlar de la contaminació, canvi climàtic, corrents dels oceans i molt més. Les explicacions de la Isabel Cacho van suposar el punt de partida del projecte.

Per acabar, Roger Grau informa que, a l’hora d’avaluar els alumnes, van tenir en compte les tasques individuals, en grup i el projecte produït com a resultat. A més, una setmana després que el projecte dels mars i els oceans acabés, els professors van reunir tots els alumnes de 1r d’ESO al gimnàs, perquè hi exposessin els treballs. A aquesta activitat hi estaven convidats els pares.

A part de l’exposició col·lectiva, els alumnes també van haver d’exposar els seus coneixements a l’aula, davant dels altres companys de classe i dels professors.

“Tot plegat conformarà una qualificació per al segon trimestre”, conclou el professor de Matemàtiques Roger Grau.

Per a més informació:

Si voleu aprofundir sobrele metodologia “aprendre fent” (“learning by doing”), us recomanem aquest vídeo, que va emetre TV3 en el programa “Quèquicom”. Cliqueu aquí