Per què els adolescents s’avorreixen llegint? I per què sí que haurien de llegir?

Motius que poden explicar per què els adolescents no llegeixen i també per què s’avorreixen si ho fan.

Primer, perquè tenen dificultats per llegir, perquè encara els costa. Llegir és una descodificació dels signes, i si un no en sap, és dificultós.

Segon motiu, perquè la lectura té una mala promoció social. Hi ha més prestigi entre la societat parlar de sèries que de llibres. I si no, recordeu quants amics us han parlat de “Merlí”, “Vis a Vis”, “Nit i Dia” o “Joc de Trons”.

I, per últim, els adolescents s’avorreixen llegint perquè no en trien les lectures adequades. “Els adults els diem quins llibres han de llegir, quan han de ser ells qui ho autor del llibre Generació L. Els fills de la reforma educativa (Proa). La lectura per gust i per iniciativa és la que atrapa els adolescents i també a qualsevol en altres etapes de la vida. De fet, “un dels èxits de la vida curricular és la comprensió textual”. Si l’adolescent llegeix, si sap fer comprensions lectures, “sabrà interpretar i entendre qualsevol altra matèria i fet de la realitat”, diu Pere Pena.

Per la seva banda, l’escriptora Care Santos, autora de la novel·les juvenils pensa que els mestres i les escoles promouen intensament la literatura entre els infants i els joves. “El que passa és que l’adolescència és una edat molt tumultuosa, amb molta activitat i la lectura requereix introspecció, temps i sembla que la vida no hi ajudi”. Alhora, però, l’adolescència és una edat molt apassionada. “M’he arribat a trobar un jove que m’ha dit que s’ha llegit 10 novel·les meves en una setmana”, diu Care Santos. És a dir, que quan troben una lectura que els agrada, s’hi abraonen.

El director de l’Institut de Neurociències d’Alacant, Juan Lerma, assegura que no hi ha cap explicació científica ni fisiològica per entendre per què els adolescents s’avorreixen llegint o abandonen la lectura. “El cervell no canvia; l’únic que sí que pot canviar és la conducta segons els estímuls que rebi”.

A l’hora de buscar un argument, l’únic és el de l’educació. “Si l’infant ha estat educat en la lectura, no s’avorrirà llegint quan sigui adolescent per molt que tingui els sentits bombardejats per altres estímuls, que els tenen a l’abast, com la televisió, el cinema, els mòbils. Però, com que té el costum adquirit de llegir, el continuarà practicant. “Científicament cal recordar que el cervell és un òrgan plàstic, que no madura fins als 21 anys, i que per això l’edat juvenil és tan important, perquè n’acabarà conformant la personalitat i l’activitat futura com a individu”, conclou Lerma.

Per què els adolescents haurien de llegir (I part)

1. Perquè traurien bones notes. Ho assegura un informe de l’organisme públic nord-americà National Endowment for the Arts sostenia fa uns anys que els joves que llegien pel plaer de llegir, treien més bones notes. I l’estudi subratllava que era així tant en les assignatures de lletres com de ciències. Així doncs, evadir-se en un món imaginari construït només amb les paraules, exigiria una estructura mental que, després, permetria l’alumne sortir-se’n amb facilitat amb els estudis.
  2. La lectura permet la participació en la comunitat, perquè els humans –a diferència de la resta d’espècies- hem basat el desenvolupament en el dipòsit del coneixement a través de l’escriptura i la lectura. Llegir fa persones més lliures, perquè accedeixen al coneixement.
  3. Llegir fa que el pensament sigui més precís, perquè adquirir llenguatge (a través de la lectura) ho facilita. Som llenguatge. Som el que pensem i pensem el que podem formular. Per tant, “com més llenguatge posseïm, més podem pensar, i com més calibrat sigui aquest llenguatge, amb més precisió podrem pensar i així podrem ser amb més intensa exactitud”. Són paraules de l’escriptor Narcís Comadira, i donen arguments al perquè de la insistència que les criatures i adolescents (i els adults) llegeixin.