Projectes del centre

Els projectes de centre que afavoreixen els nostres principis pedagògics tractats de manera transversal al llarg de totes les etapes educatives, de P3 a 6è i que s’aglutinen en:

Projecte d’autonomia de centre:

Conviure i aprendre junts- Projecte de centre per l’èxit escolar, l’equitat, la cohesió social i una educació de qualitat basat en el convenciment que aprendre de tots i de totes partint de l’individu és una font d’enriquiment de la col·lectivitat.

Convivència:

 Per regular  la vida del centre a partir de la participació de tota la comunitat educativa, recollint l’esperit de diàleg com a fonament. Annex 3

Projecte de dinamització de tutories i educació emocional:

“Eduquem des de els emocions”

Per reflexionar  sobre les actituds pròpies, dels altres i del grup i incorporar valors i positius per la vida : reconeixement, confiança, cura.

Per desenvolupar en l’alumnat la capacitat de pensar i el raonament, la reflexió individual i col·lectiva, des de les emocions. Annex 4

Coeducació:

Per combatre estereotips sexistes, valorar el treball dels homes i de les dones per igual i fomentar la no discriminació per raó de gènere: cura d’un mateix i dels altres, igualtat, convivència, emocions. Annex 5

Interculturalitat:

Pel coneixement i la relació entre cultures incorporant la diversitat cultural de l’escola, valorant la seva riquesa.

 

Reutilització de llibres:

Per desenvolupar en els nens i les nenes valors de responsabilitat, cooperació, solidaritat i  la capacitat de saber compartir: estalvi, equitat, sostenibilitat.

Agenda 21:

Per sensibilitzar la comunitat educativa envers la necessitat de treballar per la conservació del medi ambient i l’entorn per la sostenibilitat. Annex 6

Pla Experimental de Llengües Estrangeres:

Per desenvolupar la competència oral en llengua anglesa. Desdoblaments en tots els grups. A partir de 1r l’àrea de plàstica es fa en anglès. Annex 7 i 8

Punt EDU: 

L’ objectiu d’aquest projecte és que la biblioteca sigui un espai impulsor i dinamitzador de la majoria d’activitats que es realitzen a l’escola. Volem fomentar l’hàbit lector al nostre alumnat. Annex 9

PictoEscriptura:

La PictoEscriptura és un mètode d’aprenentatge que integra creativitat i pensament visual en el desenvolupament d’una competència tan essencial com és l’escriptura.

En això consisteix la PictoEscriptura, un mètode d’aprenentatge creatiu que combina la creació de relats, el dibuix i la redacció d’una manera curosa i meticulosament establerta.

La PictoEscriptura respecta el procés creatiu del nen; a partir de la història que ell vol explicar, el mètode li proposa un itinerari de jocs i exercicis que utilitzen el dibuix i la narració visual com a eina per aprendre a escriure i redactar textos de qualitat. El nen viu en primera persona el procés de creació, edició i publicació d’un llibre, el seu llibre. Aquesta activitat ocupa una part del currículum de la llengua i es complementa amb els tallers de llengua.

 

Els tallers de llengua:

Defineixen el tractament de la llengua al centre a partir de la tipologia textual, prioritzant la seva funcionalitat i amb un plantejament metodològic que faciliti la inducció del pensament de l’alumnat per tal que sigui capaç de treure’n conclusions.

Metodologia:

Totes les tipologies s’han de treballar a tots els nivells (Educació Infantil i Primària)

  • L’alumnat estarà organitzat en agrupaments més reduïts, per Cicle, per donar protagonisme als alumnes i facilitar-ne el treball deductiu.
  • Els agrupaments seran variables segons la valoració que se’n faci en acabar cada tipologia textual
  • El treball de llengua ha de recollir tres aspectes: parlar, escriure i escoltar
  • Es farà la mateixa activitat als diferents agrupaments de cada Cicle, amb diferent grau d’aprofundiment en el treball segons característiques del grup.
  • A l’àrea de castellà es treballarà igualment la mateixa tipologia textual, aprofitant el treball d’estructura del text i gramàtica (comunes) i centrant el treball en el lèxic i trets diferencials, amb un altre gènere de la tipologia treballada.

Treball de projectes col.laboratius:

L’objectiu el treball per projectes és que l’alumne esdevingui el protagonista en la construcció del coneixement.

Es treballa en grup de manera col·laborativa, prenent decisions, formulant hipòtesis, cercant i seleccionant informació i elaborant entre tots el resultat de les conclusions i exposant-les als altres grups.

Al Cicle Mitjà i Superior s’incorpora l’entorn virtual Google for Education on l’alumnat comparteix el seu projecte amb els companys i amb el professorat.

 

Els ambients d’aprenentatge:

Aquest projecte té com objectiu principal experimentar altres maneres d’ensenyar i aprendre. El contingut de cadascun dels ambients estarà en relació a cercar la motivació i l’experimentació dels nostres alumnes. Les activitats contemplaran que el professorat i l’alumnat gaudeixin, comparteixin, experimentin, observin, treballin, creixin…  Els grups de treball seran heterogenis, barrejant alumnes de diferents nivells i la flexibilitat, davant dels ritmes d’aprenentatge entre d’altres factors, serà la base principal de l’organització escolar pel que fa a espais, recursos personals i materials. Annex 10

Les matemàtiques a l’escola:

Creiem que l’aprenentatge de les matemàtiques ha de ser significatiu, és a dir, aprenentatge amb sentit. El sentit ho dona la relació del nou coneixement amb coneixements anteriors, amb situacions quotidianes, amb la pròpia experiència, amb situacions reals…

Sempre partirem d’una situació problema per crear la motivació i la necessitat d’aprendre. Amb això tindrem en compte sempre els coneixements previs, les experiències de l’alumnat i, sobretot, FER PENSAR.

Abans d‘arribar a escriure en el paper qualsevol concepte, els nens han hagut de manipular amb objectes, jocs, estris, etc.

Tallers matemàtiques

  • L’alumnat estarà organitzat en agrupaments més reduïts, per Cicle, per donar protagonisme als alumnes.
  • Treballar diferents tipus d’estratègies que els ajudarà a anar descobrint  i incorporant per enfrontar-se a la vida quotidiana .
  • Aprendre a organitzar els recursos i a col·laborar amb els altres per aconseguir el que hem planificat.
  • A la Primària es fan tres tallers:
    • Geometria creativa
    • Problemes d’estratègia i d’investigació
    • Les matemàtiques mitjançant l’ús de les noves metodologies( Cicle Mitjà i Superior)
    • Juguem amb les matemàtiques (Cicle Inicial)

Projecte tutories de família:

El projecte de “tutoria de famílies” va sorgir de la necessitat d’augmentar la implicació de les famílies en el procés d’aprenentatge dels seus fills i filles. Durant el curs 2010-11 vam iniciar el projecte, de manera que tots els mestres de Primària tutoritzessin alguna família. A l’hora de fer el repartiment es va tenir en compte: alumnes d’educació especial i aula d’acollida amb el seu tutor corresponent, famílies amb problemes socials tutoritzades des de l’equip directiu, i la resta amb professorat adscrit al cicle i preferentment que atengués a tots els germans. Això va comportar per part de tot el professorat tenir un coneixement molt acurat de cada alumne i es van establir les reunions de tutoria, on hi assisteix tot el professorat que intervé amb cada un dels alumnes. En aquestes reunions es marquen uns objectius molt clars per treballar tant amb la família com a l’escola.   El fet de reduir el número d’alumnes per cada tutor va permetre fer 3 entrevistes durant el curs i una comunicació més estreta i propera entre escola i família (sigui amb entrevistes, via mail, o telèfon). A més també va augmentar la coordinació entre el professorat per acordar les mesures a treballar amb cada un dels alumnes i conèixer més les relacions dins la família (ex. relacions entre germans,…) Annex 11