JO, PER DINS I PER FORA

Hem començat un nou curs i també les ganes d’endinsar als nostres nens i nenes en l’inici d’una nova Tasca. Un nou marc d’aprenentatge, un nou repte que suposarà el tancament  d’un cercle de coneixements i experiències que vam començar ja fa 3 cursos. Els aprenentatges que tenen sobre el nostre planeta i la seva vida, els complementarem amb l’estudi i descobriment de l’ésser humà, donant a conèixer tant la seva vessant morfològica com l’emocional.

JO, PER DINS I PER FORA. Aquest és l’eix central de la nova Tasca que anirem poc a poc desgranant per tal que els/les nostres alumnes puguin arribar a coneixer-se millor i més competencialment. Convertir-los en el subjecte principal d’estudi serà un punt de partida prou motivador.

Temes com les parts del cos, l’esquelet, els músculs, els nostres òrgans, els sentits, les emocions, l’alimentació saludable… seran el llistat de nous aprenentatges que anirem compartint amb tota la comunitat educativa.

Comença la nostra aventura…

La secretària de l’escola ens informa que hem rebut un missatge. Estem molt intrigats i amb moltes ganes de saber de què es tracta….

Com heu vist, en Pep Freixes ens proposa convertir-nos en arqueòlegs per un dia i iniciar la nostra recerca després de rebre aquest missatge inesperat i els mapes que indiquen on buscar possibles objectes enterrats en la nostra escola.

Hem trobat un esquelet humà. Aquest és el nostre punt de partida per començar a aprendre coses sobre l’ésser humà.

Hem fet una sortida a “Cal Fino” per treballar dos tallers relacionats amb aquesta tasca. Hem treballat els 5 sentits i hem fet un taller de cuina per introduir-nos en l’alimentació saludable.

Comencem a treballar parlant de la VIDA, dels éssers vius i dels éssers inerts, De les característiques pròpies de cada grup.

Nosaltres som éssers vius, com els animals i les plantes. Som éssers humans i realitzem les funcions vitals: nutrició, relació i reproducció.  Tenim un cicle vital: naixem, creixem, ens relacionem amb altres éssers vius i amb el medi, ens reproduïm i morim.

Comencem el treball de la PART FÍSICA de l’ésser humà i ho fem parlant de les possibilitats del nostre cos. Les hem comprovat i finalment hem posat nom a les seves parts principals: cap, tronc i extremitats (cames i braços).

Hem treballat el cap, tant la part externa com la interna.

Aquests dies hem treballat alguns dels nostres ossos que formen l’esquelet. Hem pogut conèixer la importància que tenen les nostres articulacions (mitjançant l’experimentació) realitzant activitats de la vida quotidiana.

Hem recordat les parts del cos i el nom dels ossos; tot descobrint que hi ha a l’interior del crani.

A més, hem descobert que el nostre cos està ple de músculs. Aquests s’uneixen als ossos mitjançant els tendons.

Parlant i jugant hem descobert  la simetria del nostre cos.

Hem descobert el nostre esquelet a partir de les radiografies. També hem aprés a fer maquetes per a representar la nostra realitat.

Aprofitant que hem estudiat el cap, hem aprofundit en la funció dels diferents òrgans i hem treballat els 5 sentits.

Posteriorment, ens hem endinsat en l’estudi de les extremitats. Hem treballat les diferents parts que les composen: els ossos, els músculs i les articulacions. Ens hem adonat de les seves funcions i de la seva importància en la nostra vida diària. Ara som conscients de totes les coses que podem fer gràcies a l’aparell locomotor.

Finalment, treballem el tronc. Hem passat  a descobrir quins són els ossos que formen el nostre tronc: costelles, pelvis i columna vertebral. Hem estudiat la seva importància, i a quins òrgans protegeixen. Finalment amb tota la informació hem decidit construir una maqueta que representa com és en realitat la nostra columna vertebral.

Estudiem tots els òrgans i sistemes que hi podem trobar: el cor i el sistema circulatori, els ronyons i el sistema urinari, els pulmons i el sistema respiratori i l’aparell digestiu.

Què passa quan mengem? Aquesta ha estat la pregunta que ens ha portat a buscar informació sobre el nostre aparell digestiu. A partir de llibres, internet, fotografies… i amb la informació que hem rebut per part d’altres nens/es de diferents cicles de l’escola, que també han treballat el tema. Hem compartit i ampliat coneixements. El nostre aparell digestiu és un llanguíssim tub, que hem mesurat. Hem après quin recorregut fa el nostre menjar, i que passa finalment.

Els companys de 5è ens van facilitar les mesures de l’intestí prim i gruixut de diferents edats (nadó, infant i adult), per tal de poder fer-ne la comparació i representació al pati de l’escola.

Ha estat una experiència increïble adonar-nos de la capacitat del nostre cos!

No ens oblidem de cuidar el nostre cos i tenir uns bons hàbits saludables. Per això, també els treballem aprofitant que a l’escola tenim el nostre hort ecològic, on cultivem diferents hortalisses i fruites que després ens mengem.

Com veieu, en aquesta safata hem fet unes bones amanides amb els enciams collits per nosaltres. Mmmmmmmm!!!

Quan estem malalts hem d’anar al metge. Per aquest motiu visitem el CAP de la Bordeta per saber quina feina fan les doctores i les infermeres.

Paral·lelament al coneixement que anem adquirint de l’ésser humà en la seva vessant física, també estem treballant la seva PART EMOCIONAL.  Ho fem a partir d’un conte: “El monstre de colors”. Aquest és l’excusa per treballar les diferents emocions que sentim, per identificar-les, per ser-ne conscients i saber-les gestionar.

També hem passejat pels contes que ens han fet viure emocions ben diferents, de vegades contraposades. Hem posat color i nom  a cada emoció. Hem explicat les nostres emocions i les dels personatges dels contes. Hem escoltat i vist contes en imatges, en teatre, en titelles… I ho hem recollit tot en un llibre que vam presentar per Sant Jordi.